fredag 2 oktober 2009

Fredagskommentarer



- Ni följer väl debatten som rasat hela veckan i Dagens Nyheter, mellan nypåstigne Svenska Akademisekreteraren Peter Englund och författarinnan Kerstin Ekman, akademiledamot som hoppade av i farten 1989? Dispyten gäller en kommentar Englund fällde i en intervju angående den så kallade Salman Rushdie-affären, som för tjugo år sedan var anledning till Ekmans avhopp. Eller var det verkligen det? Englund tvivlar. Hittills har det varit väldigt spännande: Ekman beskyller Englund för att vara historiereviderare och kappvändare (mina ord), Englund i sin tur försöker med sitt inlägg få Ekman att lugna sig, men ingen stoppar stålmormor, som ger svar direkt. Själv vet jag inte vad jag ska tro, men sympatin ligger helt klart hos den ensamma käringen i kamp mot flocken. Härlig, underhållande debatt!



- Var det någon mer än jag som såg fram emot att ikväll se Gellert Tamas diskutera sin nya bok ”De apatiska. Om makt, myter och manipulation” på ABF-huset i Stockholm, såsom var annonserat i DN i samband med deras recension? Tyvärr så hade tryckfelsnisse varit framme och Tamas besökte ABF redan igår. Ugh. Ibland undrar jag varför DN fortfarande har kvar T-Nisse på lönelistan…



- Är det någon därute som har för vana att läsa nordiska författare på originalspråk? Jag vill läsa aningen en norsk eller dansk författare, helst utgiven efter 1980, inte för komplicerat språk, inte för lång, helst inte deckare. Är det någon som har ett tips till mig? (Inte ”Frøken Smilla”…)

Inga kommentarer: