tisdag 27 oktober 2009

Tre stycken sexordshistorier värda att läsa


Hemingway var väl först tror jag, med sin berömda: "For sale: baby shoes, never worn". Det är numera en klassisk utmaning för författare, att på sex ord berätta en komplett historia. Tidningen Wired har bett en rad genreförfattare och andra personer förknippade med skräck, scifi och serietidningar, att skriva sin version. De flesta är lite väl simpla tycker jag, ingen berör likt Hemingways. Här är ändå tre favoriter:

Machine. Unexpectedly, I’d invented a time

- Alan Moore

Longed for him. Got him. Shit.
- Margaret Atwood

Gown removed carelessly. Head, less so.
- Joss Whedon

Ni hittar alla historier här. Jag har också skrivit en egen. Den lyder så här:


Brandfaran underskattas ofta, sluddrade brända Brenda.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillade verkligen Joss variant. Men som inbitet Buffy-fan så gillar jag ju nästan allt den mannen gör...

Jessica (ord och inga visor) sa...

Jag gillade Atwoods men Hemingways är så otroligt många gånger bättre att de andra bleknar i jämförelse.

Tekoppen sa...

Jag dricker ruttet guld och njuter.

Är mitt bidrag. Fast inte riktigt i samma sexordsromangenre... utan i självbiografiträsket. Tänk att det uppstår genrer överallt! :P

Vettets väktare sa...

Haha, väldigt skickligt.