måndag 5 oktober 2009

Kristendomen a la Lego


Att håna bibeln och kristna är idag att slå in öppna dörrar. För tusen år sedan skulle det ha betraktats som tufft, modigt och morskt, då människor dömdes till döden för hädelse även i Sverige långt in på 1600-talet. Idag är dock det kristna väldet så gott som över (ja, mer eller mindre) och har inte de flesta skämt på kristnas bekostnad blivit dragna vid det här laget?

Men så ger det
kristna bokförlaget Marcus förlag ut boken ”De tio budorden” och allt gammalt känns åter nytt. Boken är en bilderbok som samlar det bästa från The Brick Testament, där eldsjälen Rev. Brendan Powell Smith återberättar berättelser ur bibeln med legofigurer. Hur mycket Powell Smith skrattar med eller åt kristna är inte helt klart, likaså hur äkta Powell Smiths prästkrage verkligen är. På hemsidan beskrivs han endast med orden ” The Rev. Brendan Powell Smith is not an ordained member of any earthly church, and is widely regarded as being both highly presumptuous and extremely vain.” Hursomhelst så är det väldigt roligt. Mer finns att hitta i boken från Marcus förlag och på nätet.

6 kommentarer:

snowflake sa...

Det här var ju jätteroligt!

Vixxtoria sa...

Tycker jag också!

Anonym sa...

Åh, legoblodet! :D

Jag tycker att det är intressant at det är ett kristet förlag som har gett ut den här boken. För det känns ju ganska sarkastiskt gjort, och kristna är ju inte direkt kända för att besitta särskilt mycket självdistans (undantaget en präst jag känner som samlar på Jesus action figures)...

Vettets väktare sa...

Nej, jag undrar också över det. De kanske valt ut de minst elaka delarna eller så har de inte riktigt förstått att skämtet är på deras bekostnad. Eller så har vissa kristna också humor, vem anade det?

Legoblod i alla ära, priset tar ändå legosperman...

L. sa...

Jag tror nog att de flesta kristna har en väldig distans till stora delar av Bibeln! Berättelserna är ju i många fall helt absurda, och man kan nog ha en kristen tro utan att bli upprörd när någon pekar på dessa absurditeter. Hm, det här påminner mig om att vi fick se Life of Brian på mitt konfirmationsläger!

Hälsporren sa...

Jag håller verkligen med ang slå in öppna dörrar och kritisera kristendomen. Bra sagt! Och - detta kanske är ett schysst alternativ till Barnens Bibel? :-)