fredag 16 oktober 2009

Hur böckerna beskriver mitt liv

Här är mina svar på en enkät som Bokbabbel fixat ihop. Man ska beskriva sitt liv med hjälp av boktitlarna i sin bokhylla och det gör jag så gärna:


Är du man eller kvinna?

Men and cartoons (Jonathan Lethem)

Beskriv dig själv

Fumlig (Jeffrey Brown)

Hur mår du?

Soon I will be invincible (Austin Grossman)

Beskriv stället du bor på

We have always lived in the castle (Shirley Jackson)

Vart skulle du vilja resa?

Döden i Venedig (Thomas Mann)

Beskriv din(a) bästa vän(ner)

A confederacy of dunces (John Kennedy Toole)

Vilken är din favoritfärg?

Kvinna i grönt (Arnaldur Indridason)

Hurdant väder är det just nu?

En helvetets vinter (Daniel Woodrell)

Vilken är din favoritårstid?

Sommarboken (Tove Jansson)

Om ditt liv vore ett tv-program, vad skulle det heta?

Nybuskis (Simon Gärdenfors)

Vad betyder livet för dig?

Kvällarna på Pärlan (Claes Hylinger)

Hurdant är ditt parförhållande?

Så länge vi båda andas (Stephanie Meyer)

Vad är du rädd för?

De besatta (Witold Gombrowicz)

Dagens aforism

Håll med eller håll käft (Åsa Linderborg)

Vilket råd skulle du vilja ge?

Almanacka (Kristofer Flensmarck)

Hur skulle du vilja dö?

Levande begravd (Peter James)

Ditt motto

100 höjdare (Hammar & Wikingsson)

7 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Fler som gillar grönt, märker jag ;-)

Men inte skulle du väl vilja bli levande begravd???!!!

Vettets väktare sa...

Hellre det än döden dö!

Bokbabbel sa...

helt bra att sätta ut författarna också, om inte annat så kanske man blir nyfiken på någon av titlarna

L. sa...

Jag gillar också att du satt ut författarna - tänkte att jag skulle gjort det. Kanske kan komplettera i efterhand.

Jag gillar ditt råd - Almanacka! Om jag bara kunde hitta min så skulle livet kanske inte te sig så kaotiskt...

Vettets väktare sa...

Ja, det var väl bra med författarnamnen? Jag var lite osäker, men tänkte att det kunde vara till hjälp. Bra att ni gillade det. Tack för kommentarerna!

Hälsporren sa...

Intressant med denna lista i form av böcker. Själv har jag bara gjort den med musik.

Förresten, har tagit fast på ditt råd om Dennis Lehane...

Vettets väktare sa...

Aha, vad kul! Tycker du att han är bra då? Han blir bättre och bättre, om det är så att du börjat från första boken och är lite besviken. Men jag tycker alla utom "ingenting är heligt" är fantastiskt bra deckare/romaner.