fredag 2 oktober 2009

Litterär tidskrift från förr


”All världens berättare” var en tidskriftsserie som utgavs mellan åren 1945 och 1956. Redaktionen publicerade texter av både samtida som gamla tiders litterära mästare. Jag köpte nummer 2/48 på en boklåda lite på vinst och förlust (kostade fem kronor – jag chansar aldrig när det gäller större pengar än så), hade aldrig stött på tidskriften tidigare. Det nummer som jag har fått tag på innehåller noveller av Harry Martinson och August Strindberg, delar av Thoreaus ”Walden”, bevarade brev från Napoleon till Joséphine, texter av Voltaire och dikter av Goethe, samt en massa annat kul.


Dessutom är texterna rikt illustrerade, med enkla men fina teckningar.





Att tidningen är från en annan tid märks inte minst på prenumerationsannonsen på sista sidan, som presenterar andra argument än de plastiga premier som dagens annonser utlovar.


4 kommentarer:

Ingrid sa...

Det var verkligen roligt att du uppmärksammade "All världens berättare"- jag har flera årgångar i inbundet skick (arvegods)- de är mycket trevliga att titta i och man hittar "fynd" i form av idag bortglömda författare- (och som du också säger- väldigt fina illustrationer får man på köpet)

Vettets väktare sa...

Vilken härlig grej att ha!

Jessica (ord och inga visor) sa...

åh, vilken härlig tidning! Jag skrattar högt åt annonsen. Då hade man minsann tid på sig.

Tekoppen sa...

Toooooove! Ääääääälska Tove Ditlevsen! :D :D :D