tisdag 27 oktober 2009

Sofi Fahrman och litteraturen


I senaste Nöjesguiden intervjuas Sofi Fahrman, modejournalist på Aftonbladet och nybliven författare. Det är en väldigt rolig intervju, med många så kallade grodor från Fahrmans håll. Hon verkar inte så smart, men klok nog att förstå att hennes ord provocerar och att skita i det.

I och med att hon snart kommer ut med chic litt-romanen ”Elsas mode” får hon många frågor kring litteratur och skrivande.

Här är några favoriter:


”Jag brukar få höra att om man ska bli en bra författare eller skribent, att man ska läsa mycket. Jag har gjort precis tvärtom, jag har sett till att skriva mycket.”


”Jag kontaktade förlaget själv och skrev kontraktet i januari. Den 1 mars började jag att skriva och hade deadline efter midsommar.”


”Min relation har varit att folk sagt ”Sofi, du borde läsa mer!”. Visst har jag läst alla klassiker, alltså inte klassiker som Röda rummet och Kafka och sådant, men alla ”snackisböcker” som Stieg Larsson-böckerna.”

Det är lätt att skratta åt det Sofi säger, men samtidigt är det ganska modigt att erkänna precis hur det ligger till. Tänk vad mycket bluff och båg som förekommer i intervjuer med författare, Sofis uttalande känns i alla fall ärligt. Som hon själv säger:

”Jag har alltid velat läsa mer, men inte haft tiden. Jag har satsat på karriären. Det jag har läst har mest varit korrektur.”


Vad kan man egentligen begära av en ung korkad modejournalist? Läs hela intervjun här.

6 kommentarer:

Kajsa sa...

"Visst har jag läst alla klassiker, alltså inte klassiker som Röda rummet och Kafka och sådant, men alla ”snackisböcker” som Stieg Larsson-böckerna."

Det där är ju en blivande citatklassiker!

Maria sa...

Hehe. Det första citatet är ändå inte så dumt, om man tänker på alla personer som "vill skriva" men ändå inte gör det.

Vettets väktare sa...

Nej, jag tycker inte heller det är så korkat, nåt av det hon säger (ok, kanske det om klassiker). Det är bara så ovant att höra nån säga det i intervjuer. Som det att hon mest läst korrektur, inte kreddiga romaner. Det måste man ju respektera, hon har haft ett mål i sikte och lagt sin energi på det. Fair enough säger jag.

Kajsa sa...

Men borde hon verkligen skriva böcker? Nej, förmodligen inte.

Vettets väktare sa...

Tja... hon kan säkert skriva böcker som passar hennes typ av läsare.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Haha, gud vad roligt. Särskilt klassikercitatet, tack för rolig läsning. Elsas mode skrivs dock inte upp på min läslista...