torsdag 4 november 2010

Lär känna mig! Jag är guld!

Här står ju still! Här kommer Bokbabbels enkät.

1. Favoritbok i barndomen?
Gummi-Tarzan av Ole Lund Kirkegaard tyckte jag mycket om. Jag kunde inte heller spotta långt som barn, men i dag flyger det många meter om jag försöker.

2. Vad läser du just nu?
Strindbergs Tjänstekvinnans son. Fogelströms Mina drömmars stad. No lie!

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Idel kurslitteratur.

4. Dålig bokvana?
Kollar på nyupptäckta Glee i stället för att läsa.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?


6. Har du en läsplatta?
Nej, men kommer köpa en i-Pad inom ett år. Bara måste.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Äsch, flera på en gång. Jag är inte rädd för nåt!

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nä.

9. Sämsta boken du läst i år?
Håller mig borta från dåliga böcker, så det får bli denna. Ledsen, Andreas.

10. Bästa boken du läst i år?
Mobergs Utvandrar-serie. Den grep tag och släppte inte greppet förrän efter fjärde boken var utläst. Det känns trist att inte komma med nåt nyare, men i år har inte varit det bästa bokåret för min del.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så jäkla ofta.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Borde inte dessa frågor byta plats? Vägrar därför svara av principskäl (dvs för svår fråga).

13. Kan du läsa på bussen?
Ja, det kan jag la, men föredrar att lyssna på podcaster. Läser gör jag helst hemma.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Hemma.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Har en kompis (....Lina) som man brukade få tillbaka manglade böcker från, men hon har skärpt sig tror jag. Annars bryr jag mig inte så mycket.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
På pocket och skräplitteratur, visst.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Ibland, när jag hittar nåt jag vill skriva om i bloggen. Ofta bara ett utropstecken eller två. Ibland en kort anteckning. I mitt ex av Kepplers Hypnotisören till exempel, så finner vi på sida 347: ”Kom ihåg: googla monkey+hypnosis”

18. I studierelaterade böcker då?
Om dom inte är lånade på bibblan, så absolut.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Läser gärna på originalspråk om det är engelska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Känsla, känslor!

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jaa du. Om den berör mig på något sätt.

22. Favoritgenre?
Svensk 1800-tals litteratur samt Pulitzer Prize-vinnare.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Faktaböcker.

24. Favoritbiografi?
August Strindberg av Olof Lagercrantz


25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej för i helvete!

Visst verkar jag guld?

6 kommentarer:

Pia sa...

Åh, GummiTarzan hade jag helt glömt bort. Jag gillade verkligen den när jag liten.

Tack för påminnelsen :-)

Audrey Fenn sa...

Tack själv! Det var kul att träffa dig också.
Glee, ja, jag är ju superhooked.

Audrey Fenn sa...

Tack själv! Det var kul att träffa dig också.
Glee, ja, jag är ju superhooked.

Audrey Fenn sa...

Nu blev det två. Dvs. Dubbelt så kul att träffa dig. :)

Sara BE sa...

Kul att träffa dig igår! :)

Magnus Axelsson sa...

Gummitarzan är en grym bok! Även Gusten grodslukare av samma författare