torsdag 25 november 2010

Efterlysning: Noveller från...

De senaste två veckorna har jag varit ute på min första lärarpraktik. Det har varit väldigt, väldigt roligt, men ganska tufft. Har varit helt slut varje dag. Nästa vecka har vi temavecka: English Speaking Countries och jag har fått i uppgift (av universitetet) av hålla i en egenplanerad lektion som ska bygga på läsning. Av denna anledning ber jag nu er, mina godhjärtade läsare, om tips på bra noveller som utspelar sig i någon av följande länder:

Irland
Sydafrika
Filipinerna
Indien
Jamaica

Det gäller en åttonde klass, så novellerna får inte vara för långa och avancerade. De får gärna dokumentera någon särskild företeelse från landet i fråga, dess historia eller liknande. Detta är ju någon av en chansning, men om det något som bubblar till ytan direkt, skriv gärna en kommentar och tipsa mig.

6 kommentarer:

Eva-L sa...

Vilket roligt tema!
Somerset Maugham borde ju ha varit på någon av de här platserna och skrivit. Ska kolla.

Vettets väktare sa...

Uppskattas!

Magnus Axelsson sa...

I "Den indiske tolken" av Jhumpa Lahiri finns det fler bra noveller som utsplear sig i Indien, bl.a. en med apanknytning, det kanske kan passa.

Vettets väktare sa...

Magnus, dig kan man lita på! Tack för tipset!

Eva-L sa...

Jag hittade inget hos Maugham i just de länderna tyvärr.
James Joyce skrev några noveller, men de är inte så lättlästa tycker jag.

Vettets väktare sa...

Wow, tack ändå för din ansträngning! Uppskattar det verkligen!