onsdag 10 november 2010

Serieapp från Ordfront!


Ordfront har, precis som Marvel och DC Comics i USA, utvecklat en serietidnings-app till iPhone! Förhoppningsvis fungerar den också till iPaden, som är på god väg att revolutionera serietidningsmarknaden i USA. Jag äger ingen iPad själv, men om jag skaffar en, så är det av den anledningen. Jag tror verkligen på den fysiska bokens överlevnad, men när det gäller viss sorts läsning, nöjesläsning, kurslitteratur, den klassiska serietidningen, osv. så är iPaden överlägsen. Fan, vi lever verkligen i framtiden, inte sant?
Men vänta nu, vad är detta?

Jepp, trots en sjuttonårsgräns förbjuder Appstore allt naket, så Ordfront får vika sig och censurera Mats Jonssons Hey Princess med hjälp av post-itlappar. Ordfront! Denna demokratins och yttrandefrihetens stöttepelare! En skugga av sitt forna jag...

4 kommentarer:

Mats Jonsson sa...

Jag kan lugna dig! Det enda Ordfront har med det här projektet att göra är att jag lånat deras pressutskick-tjänst. Det står fel i TT-telegrammet, och det är jag själv som privatperson som ligger bakom appen.

Projektet hade redan fått stöd från Konstnärsnämnden och var på god väg att bli klart när en av utvecklarna insåg att det skulle kunna bli problem med Apples regler. Och då var det lite sent att bara lägga av. Men Ordfront är oskyldigt!

Vettets väktare sa...

Mats Jonsson, en skugga av sitt forna jag... :)

Jag tycker inte det gör så mycket med censuren - det ser ju ganska kul ut med post-itlapparna.

Hoppas på Pojken i skogen härnäst!

Magnus Axelsson sa...

Hörru, jag har gett dig ett pris. Kolla här: http://afractionoftheweb.blogspot.com/2010/11/jag-har-fatt-ett-pris.html

Vettets väktare sa...

Jag såg precis det! Många tack, Mangan!