lördag 27 november 2010

Utopi i tre dagar till

Chefredaktör Fabian Göranson och några av Sveriges mest spännande serietecknare, Loka Kanarp, Lars Krantz, med flera, släpper 2011 den nya serietidningen Utopi. Det är ett projekt jag tror väldigt starkt på. Så här beskriver de själva magasinet:
De senaste decennierna har seriekonsten dominerats av realistiska och självbiografiska serier. Nu slår pendeln plötsligt tillbaka och en hel generation serietecknare skapar berättelser i genrer som skräck, mystik, fantasy och äventyr. De har en aptit för vackra, dramatiska och uttrycksfulla bilder, men samtidigt en större känsla för det personliga uttrycket än i kommersiella underhållningsserier. Det här är något helt nytt.

Utopi kommer att vara plattformen för denna nya generation, förlösa dess fantasier och nå fram till läsarna som hungrar efter saftigare bilder och berättelser.
Jag tror verkligen att det är dags för något sådant här i Sverige. Visst älskar jag Mats Jonsson, Henrik Bromander och deras Galago-kamraters svartvita serier, men shit, genreserier är ju vad jag läser mest och om de dessutom är skapade av några av landets bästa serietecknare och illustratörer, sign me up!

Och det är just vad jag gjort, signat upp mig.
Utopi har nämligen under november månad ett oemotståndligt erbjudande. För tvåhundra bagis får du ett års prenumeration (fyra nummer), en extra seriebok och dessutom ett porträtt av dig själv, ritat av någon av medarbetarna!

Jag valde mallen "Galen uppfinnare", av Fabian Göranson, som ser ut så här:

Slutresultatet, som jag är så nöjd med att jag är nära att spricka, blev detta:
Jepp, det är min tjejs huvud i burken... Inte alls en läskig begäran tyckte Utopi-redaktionen.

Erbjudandet gäller bara tre dagar till, så passa på nu alltså. Mer om Utopi hittar ni här.

1 kommentar:

Sara BE sa...

Snyggt! Haha, tror att det var en begäran helt i Utopiredaktionens smak! ;)