tisdag 23 november 2010

Bevisligen bäst


Mycket snack om "det bästa" hit och dit i dag, men denna gång är det jag som är bäst. Det har jag fått bevisat då jag fått inte mindre än två stycken Cherry on top-awards. Det är ett pris som ges till dom som är bäst om jag förstått det rätt. Jag har fått priset från A fraction of the Web och Världen enligt Audrey Fenn. Tack så väldigt mycket båda två! Gillar båda dessa bloggar, besök dem!

Nu ska jag nämna tre av mina favoritförfattare enligt reglerna och jag är ju något av en regelryttare, så det ska jag. Men bara för att ge inlägget den där twisten som Illusionernas blogg är så känd för, så ska jag i stället nämna tre författare som jag träffat.

1.
Johan Theorin var på en författarträff som hans förlag ordnat. Han var väldigt trevlig och hade ett halvår tidigare upplevt stor succé med sin bok Skumtimmen. Vana trogen var jag bara tvungen att ljuga lite för att få bättre kontakt. Det är ett problem jag har, att jag kan ljuga för författare utan skam. Jag sade att jag var nyfiken på hans roman för att jag som barn spenderat många somrar på Öland, där hans böcker utspelar sig (jag tror jag var där en vecka en gång). "Hälsningar från Öland!" skrev han glatt bredvid sin signatur i boken jag fick. I en utrensning av bokhyllan några år senare gav jag boken till ett antikvariat. Ångrade mig genast, men boken är försvunnen någonstans i Stockholm med omnejd antagligen. Nuförtiden är jag som han skådespelaren i den där filmen när han letar efter den där boken för att hitta hon tjejen. Kan inte gå förbi ett ex av Skumtimmen utan att slå upp första sidan.

2. På tal om författare som skriver om de två stora svenska öarna så träffade jag
Mari Jungstedt på Pocketgalan för några år sedan. Jag tycker inte att hon verkar skriva särskilt bra böcker, men kanske är hon lite bra som programledare för program som inte riktar sig till min målgrupp? Hon är rätt snygg också. Har ingen direkt anekdot om detta möte tyvärr.

3. Min gymnasieskola blev en gång besökt av en man som suttit i koncentrationsläger. Är inte säker på att han nånsin skrev en bok, men det borde han kanske göra. Jag var så trött den morgonen, så jag snozzade mig igenom hans föredrag och kom inte till skolan förrän efter lunch. Jag vet, hemsk person! Jag alltså, inte han. Han är säkert bra. Som sagt, träffade honom inte. Kan inte uttala mig. Usch, jag somnade också under en filmvisning när jag besökte Bergen-Belsen. Vaknade av att min lärare stirrade på mig från några rader framför.

Är jag fortfarande bäst förresten?

9 kommentarer:

Cecilia sa...

Ferenc Göndör hette han och han var författare. Jag satt i aulan (bredvid Josefin Dawidson vill jag minnas. Det måste ha varit i ettan). Han dog i våras, tydligen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferenc_G%C3%B6nd%C3%B6r

Cecilia sa...

P.S. Jag glömde det viktigaste jag skulle skriva: DU ÄR ALLTID BÄST.

Vettets väktare sa...

Jamen, då löste sig allt. Herr Göndör VAR författare! Tack, söta Cecilia!

Marie sa...

Haha, ibland är man ju hiskeligt trött och det är bara mänskligt vet du! Jag hade nog inte lyckats somna på en filmvisning i Bergen-Belsen dock, hur trött jag än var. Det finns annars en hel del böcker som är skrivna av författare som suttit i koncentrationsläger. Jag vet att en gammal kompis skrev sin c-uppsats om den sortens litteratur. Det är förresten ganska roligt att du skriver om 3 författare som du träffat när du inte ens träffade nr 3. ;)

Vettets väktare sa...

Haha, just det ja. Miss av mig.

Anonym sa...

Hej! Lite mer info om Ferenc Göndör.Han var inte bara författare, han jobbade i grammofonarkivet på radion och tillfrågades om svår hittade skivor i Hasse Tellemars program " ring så spelar vi", tror det fortfarande går på lördagarna. Hoppas ni kommer ihåg programmet från er barndom.

Vettets väktare sa...

Javisst! "Ring så spelar vi", en klassiker! Tack för den informationen - uppskattas verkligen!

Fru E sa...

Vilket sammanträffande! Även jag har lyssnar på Ferenc Göndör! Och jag köpte faktiskt hans bok. Men det var längesen, i ettan på gymnasiet, d v s -91... Vilken miss du gjorde med ditt ex av Skumtimmen! Man kan ju inte lämna bort en SIGNERAD bok, dummer! ;-)

Vettets väktare sa...

Ugh, jag vet... Jag vet inte vad jag tänkte...