onsdag 10 november 2010

Mer om mig. Fortfarande guld...

Ni lärde känna mig lite bättre här. Nu kommer ännu ett gäng frågor och svar. Säg till om jag blir för mycket.

26. Favoritkokbok?
Internet

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Ajvides Lilla Stjärna inspirerade till ett par omtalade (i min värld) inlägg och jag fick ut en uppsats av min läsning av Fru Marianne. Räknas det?

28. Favoritlässnacks?

Chips, kom i min famn!

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Brukar vänta med att läsa tills hypen dött ut, så det har nog aldrig hänt.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Relativt ofta, får jag för mig. Svår fråga. Beror på vem som skriver kritiken.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag älskar att ge bra kritik, men finner ingen glädje i att såga någon. Okej, kanske ibland, när det är någon riktig fåne som är helt ute och cyklar, men då får det gärna vara en utländsk författare som ändå inte kommer att hitta det jag skrivit. Gillar inte konfrontationer.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Japanska vore grymt, det är ett oerhört vackert och nyansrikt språk. (Tack för det svaret, Bokstävlarna!)

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Stephen Kings Det är ju himla läskig, även om jag håller med Kafka angående en viss scen… (Äsch, jag utnyttjar tillfället och lägger till denna mer utförliga beskrivning: ”gruppsexscenen”, så får jag hit några hundratusen google-besökare)

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Jag tror du misstar mig för någon sorts silkesapa och inte den jättegorilla jag faktiskt råkar vara. Så nej.

35. Favoritpoet?
Läser inte så där fasligt mycket poesi just nu, men gillar verkligen Majakovskij, Kristofer Flensmarck, Li Po (det lilla jag läst) och Edith Södergran.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Kanske fem? Mycket kurslitteratur.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Sorgligt ofta finner jag inte tid att läsa alla dessa böcker jag lånar och omlånar, omlånar, omlånar...

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Peter Parker

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Ozymandias

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Brukar föredra många tunna pocketar och att försöka läsa en om dagen (Har lyckats med detta en gång).

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Några veckor kanske? Då läser jag annat än böcker.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Bulgakovs Mästaren och Margarita och ja jag vet, det är mig det är fel på, inte boken. Ska ge den en ny chans om nåt år.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
DVD-boxar med TV-serier

44. Bästa filmatisering av bok?
Förtjust i filmatiseringen av följande böcker/serier: Cormac McCarthys Vägen, Bryan Lee O’Malleys Scott Pilgrim och Lee/Ditko/Romitas Spider-Man 2.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Watchmen gav mig ont i magen.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Runt tusenlappen? Förbannade kurslitteratur.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?

Jag är besatt av att inte veta slutet på böcker, filmer, serier, osv. så det händer aldrig.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?

Jag är inte rädd för att lägga ifrån mig en tråkig bok.

49. Har du dina böcker organiserade?
Pocket för sig, i olika kategorier: utländska romaner, svenska romaner, klassiker, fakta, deckare/skräck och diktsamlingar. Sedan kurslitteratur, serier, konstböcker och inbunden skönlitteratur för sig. Sedan har gamla, fina utgåvor sin egen hylla också.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behåller dem gärna, men slänger/ger bort en hel del pocket.

51. Finns det böcker du undviker?
”Based on a true story”-trams och allt andligt.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Hypnotisören tyckte jag var provocerande i sin anskrämlighet, sitt våldsgottande och sina barn- och kvinnoporträtt.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Sture Linnés Ingen människa är en ö.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Gun-Britt Sundströms Maken var förvånande nog inte min bok.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
The Walking Dead av Robert Kirkman. Läs serien innan TV-serien hypas sönder!

Nu är det slut med att lära känna mig för ett tag. Promise.

3 kommentarer:

enligt O sa...

Favoritkokbok internet, klockrent svar, det är klart att det är så! Gillade Almanacka skarpt, men har faktiskt inte läst något mer av Flensmark.

Anonym sa...

Köpte förresten just Maken, hoppas att jag inte tycker som du, utan som du trodde att du skulle tycka...

Vettets väktare sa...

O - Jag har läst en som hette nåt om en björn. Också bra, men inte lika fantastisk som Almanacka.

Anonym - äsch, alla älskar Maken utom jag. Oddsen är på din sida!