torsdag 3 februari 2011

De tio bästa ur Svensk bokhandels katalog Vårens böcker 2011

Tidigare än utlovat, men ändock senare än vanligt, följer här traditionsenligt mina tio favoriter ur Svensk bokhandels katalog över vårens böcker. Utan inbördes ordning:

1. Jag älskade Hellbergs första bok Styggelsen och skrev gott om den här. Så gott att jag till och med fick ett uppskattande mail från författaren (som i och för sig samtidigt bad mig om en tjänst, men kul ändå!). Vi ska läsa Döden på en blek häst i bokcirkeln jag är med i och jag har höga förväntningar. (Forum)

2. Känner till Liedman sedan mina dagar som idéhistoriker och är nyfiken på vad han har att säga om dagens skolvärld. Vad han nu vet om den. (Albert Bonniers förlag)
3. Jag kan ärligt säga att jag stoppade korv långt innan det var "hett"! Jag gick på folkhögskola i Jönköping ett år, där jag och min bästa vän gick en sorts blandkurs där vi prövade olika konstnärliga uttryck, lagade mat och lärde oss mangla kläder. Lika kul som det låter! Fick senare reda på att kursen vi gick hyfsat nyligen bytt namn från Husmödralinjen och ännu senare visade det sig att min tjejs farmor hade flera väninnor som läst kursen i sin ungdom. Hursomhelst, korv, kul, är, stoppa, osv. (Bonnier fakta)

4. Glömmer ibland bort att Moodysson finns, att han gjort så många bra filmer och att han även skriver skönlitteratur och poesi. Ett citat ur boken: "Jag vaknar nästa morgon och har ingen pappa. Det är en mäktig känsla. Jag var en prins. Nu är jag en kung." Det här kan bli hur bra som helst... (Wahlström & Widstrand)

5. Lite nervös inför författare som på detta sätt försöker återskapa en tidigare succé, men Yarden var ju så jäkla bra att jag ändå är hoppfull. (Ordfront)

6. Looove Pontus Lundkvist! Jag har sagt det förut och säger det igen, Lundqvist är Sveriges bästa satiriker. (Galago)
7. Flensmarck är den enda svenska poeten som man kan säga att jag faktiskt "följer". Hans textsamplande poesi har tidigare borrat sig djupt ned i mig och jag hoppas att han gör det igen med Navigation. (Natur & Kultur)

8. Mother fuck! Kolla in detta axplock ur Optimals utgivning 2011! Om någon vrålar i skogen är en fantastisk, modig och rolig (faktiskt) skildring av Billers uppväxt, kantad med hemska övergrepp och anorexi. Jättekul att den kommer i nytt format. Mats Källblad fortsätter sin bokserie som började med Garagedrömmar (LÄS!). Men mest peppad är jag inför Elisa Rossholms seriebok baserad på Benedictssons dagböcker Stora boken som jag just precis nu läser ordentligt efter att bara ha läst stycken av tidigare. Kolla in utdrag ur Rossholms bok här och här. Elisa, skicka ett recex hitåt om du vill höja försäljningen med potentiellt femton extra ex! (Optimal)

9. Sveriges nyaste serietidning har stor potential, men jag blev lite besviken på den försmak jag fick i Johnossi comics, som Utopi-redaktionen stod bakom. Inte tillräckligt med genreäventyr och jag är inte så förtjust i Kim W:s färgläggning. Det blir nog lite annorlunda i Utopi. Tja, färgerna förblir nog desamma. (Kolik förlag)

10. Mest av allt tycker jag synd om mina föräldrar som varje år i god tro köper de nya banden till mig till jul och födelsedagar. Jag önskar mig alltid dem och vill ju läsa dem, men kommer mig bara inte för. Det ska bli av 2011!

11. Upprörd över att jag valt elva titlar och inte de utlovade tio? Well, sue me. Sitter och stirrar på en oredigerad korrekturutgåva av Cirkeln som jag på omvägar kommit över och det lilla jag hittills hunnit läsa har varit väldigt bra och spännande. Lycka till, Sara (och Mats)! (Rabén & Sjögren)

I kväll kommer den av förlagen fruktade De tio värsta-listan! Jag är mer irriterad än någonsin. Beware...

8 kommentarer:

PoNe sa...

OT anekdot: när min kompis Linns syster doktorspromoverades förra veckan satt hennes bekanta intill Jan Björklund under ceremonin. Janne undrade bla "vad innebär det att doktorera egentligen?" . Han kanske borde läsa en bok om skolvärlden, vad vet jag...

Vettets väktare sa...

Pfffff, hahaha! Låter nästan för bra för att vara sant, fan vad kul. Vilken idiot han är alltså, som säger sådant högt och bland folk.

För övrigt, tack för kommentaren!

Sara BE sa...

Mäktigt! :D Tackar och bockar så ödmjukt för elfteplatsen, känns väldigt Spinal Tap! :D
Blir förstås rysligt nervös nu över vad du ska tycka ...

Vettets väktare sa...

Bara för att klargöra: Listan är utan inbördes ordning, de listas i som i katalogen. Så du ligger inte "sist" på listan :)

Du har f.ö. inget att vara nervös, I am loving it!

Vettets väktare sa...

"de listas i samma ordning som i katalogen" ska det vara.

Sara BE sa...

Jag tog det inte så, tvärtom, hedrad. :) Åh, vad härligt att höra! Nu gjorde du min grå dag lite ljusare ... :D

Johanna sa...

Cirkeln alltså, bra? Varfördå? Det ligger en hög på mitt jobb och blir suckade åt för att de är.. pappersbuntar

Vettets väktare sa...

Sno åt dig den där högen genast! Men hm, är inte säker på att du tycker om tonårsskildringar, övernaturliga äventyr och Buffy? Fast jag tror du kommer gilla det ändå.