torsdag 3 februari 2011

De tio värsta ur Svensk bokhandels katalog Vårens böcker 2011

Herre jösses, Svensk bokhandels kataloger kan vara deprimerande läsning. Vad är det för fel på människor, vem köper alla dessa kändisars ohyggliga böcker? Jag förstår inte. Jag brukar vanligtvis hoppa över dessa när jag väljer mina tio värsta, för jag mår inget bra av att lufta så mycket hat. (Locket på är vanligtvis min princip.) Men inte denna gång. De kommer inte undan hur länge som helst. Här kommer de tio värsta ur SVB:s katalog över vårens böcker.

1. Det finns människor som är rädda för sex. Böcker som sådana här gör att jag förstår dem. Har man nånsin sett något så avtändande? "Våga..." (X-Story)

2. Ekerlinds förlag är verkligen ett förstklassigt ställe. Hur tänker de när de publicerar en bok om en gubbfet, osympatisk affärsgris, som de sedermera döper efter en TV-show med en gubbfet, osympatisk komikergris?

Uppdrag: Gransknings första program om "sanningen om IKEA" gjorde mig först orolig över Kamprads lilla gulblå:s försäljningssiffror, men efter deras andra program har oron skingrats. Svenska folket är ju så in i vassen korkat att de förlåter "vår" Ingvar vad som helst. (Ekerlinds förlag)

3. Jag älskar att förlagsfolket är så rädda för att vi fortfarande inte skulle ha fattat att Agneta Sjödin desperat försöker skriva som sin idol att de skriver det rakt ut i annonsen. desperat. Men sedan finns det inget mer sätt att driva med Agneta. Ingenting som inte är under min värdighet i alla fall... (Forum)

4. Det enda som är värre än svenska kändisar är svenska (RAW-relaterade) komiker. Här möts de alla i en ond bok ledd av antikrist själv, Mårten "Hjälten" Andersson. (=135 tecken) (Forum)

5. Bara på nummer fem och all ork har runnit ur mig. Jag gillar dock ärligheten i att annonsen är skriven på samma naiva lågstadiesvenska som Läckbergs deckare: "Sedan bjuder de in sina familjer och alla de känner". Hm, vem bjuder in alla man känner på fest? Bara Lasermannen. (Bonnier Fakta)

6. Liza, det finns bara en av dig och det är tur/tortyr. (Piratförlaget)

7. Åh, den odödligt vackra kärlekshistorien om en ung pojke och en sexuellt avvikande rovdjurskvinna. Om det här är din grej, så har du tur. Det här är bara del ett. (Recito)

8. Väldigt bra att Reidar Jönssons Mitt liv som hund kommer i tryck igen (de senare titlarna mindre kul), men vad är det för omslag de valt? Oacceptabelt. (Darwin Books)

9. Hörni, nu kommer hyllningsboken om kor! (Libris)


10. För det första, det är kanske bra att en sådan här bok finns. Vad man än tycker om skönhetsoperationer, så kan man inte undgå att bli väldigt illa berörd av reportaget från i höstas om den svenska kvinnan som åkte till Polen för en bröstförstoring och blev hjärnskadad för livet. För det andra, vilken jävla skam att en sådan här bok behöver finnas. För det tredje, boken verkar helt ok, jag lär mig nya saker bara av att läsa annonsen. Visste ni att att det "är lättare att lämna tillbaka ett par skor som inte passar än ett par bröst som inte blev som det var tänkt"? Visste ni det? (Nordstedts)

Efter allt det här hemska, så måste jag avsluta med något härligare - en pärla från katalogens allra sista sida:

8 kommentarer:

Maria sa...

Hahaha! Bästa inlägget jag har läst idag. Eller nej, på åtminstone en vecka.

LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN! sa...

Haha, klockrent! Gillar särskilt *host* Camilla Läckberg i köket ... XD

J. sa...

Lite trött: en pedofil är någon med dragning till förpubertala barn. En kvinna som har sex med en 15-åring är alltså förmodligen inte (av den anledningen, i alla fall) pedofil. Att ha sex med en femtonåring är, om han eller hon inte är står i beroendeställning, fullt lagligt i Sverige. Sen kan man personligen tycka vad man vill om det, men det har inget med pedofili att göra.

Vettets väktare sa...

Maria - Säg på en månad så tror jag dig :)

Lina - tack så mycket!

J - Jo, det stämmer. Anade att den formuleringen skulle få en kommentar. Var ute efter en billig poäng ärligt talat. Borde jag ändra på formuleringen? Ja, kanske. Tack för påpekan.

Magnus Axelsson sa...

Snyggt! Jag se fram emot "Hyllningsboken om kor" (borde det förresten inte heta Hyllningsboken till kor?)

Sara BE sa...

Rolig och läskig läsning på samma gång! :D

Nattens bibliotek sa...

Du har verkligen plockat fram det sämsta ur vårens utgivning. Som tröst finns en del läsvärt också annars får man läsa något gammalt oläst som finns på hög.

Vettets väktare sa...

Magnus - Kor är dåliga på prepositioner. För jag antar att det är kossorna själva som skrivit den?!?! De vet ju inte vad blygsamhet är, di där åbäkena.

Sara - Sammanfattar även mina känslor kring böckerna på listan.

Bokstödet - Ta en titt på min lista över de tio bästa, så hittar du nog nåt nytt kul:

http://illusionernasblogg.blogspot.com/2011/02/de-tio-basta-ur-svensk-bokhandels.html