onsdag 9 februari 2011

Bokrean (ett alternativ)

Låt mig låna ditt öra ett ögonblick, så ska du få ett tips från mig:

Föredömliga Antikvariat Aderton på Odenplan har lagerrensning just nu och erbjuder därför femtio procent rabatt på allt i butiken. Jag steppade därifrån med följande:

Bo Bergman - Hjalmar Söderberg
Stig Claeson - Henrietta ska du också glömma
T.S. Elitot - De knepiga katternas bok
Tom Hedlund - Att förstå lyrik
Sture Linnér - Homeros
Sture Linnér - Mulåsnan på Akropolis

Februari skulle kunna kallas Sture Linnér-månaden, för jag planerar att läsa tre av hans böcker under nästföljande tre veckor, men nä, det ligger inte perfekt i munnen. Eliots sprudlande diktbok för barn och vuxna anser jag faktiskt vara bättre i Britt G Hallqvists härliga översättning än i original. Eller ja, det var vad han gubben i butiken sade i alla fall och han hade så ärliga blå. Bo Bergman är ju en institution inom Söderberg-forskningen, så ska man börja någonstans så är det väl där (och en sådan vaaansinnigt fin utgåva jag fick tag på). Hedlunds bok hoppas jag kunna använda i jobbet, samt för att personligen "sätta" (som det heter) rytm och meter. Slutligen, Slas är ju alltid Slas. Eller var alltid Slas.

...just det, jag hade skrivit ett skämt också: "Halva priset? Då heter väl butiken Antikvariat Nio i några veckor?" Håll till godo.

2 kommentarer:

Magnus Axelsson sa...

Bra tips och snygg slutkläm! Jag tror vidare att du har ett mail från Kafka att besvara.

Vettets väktare sa...

Ja visst blev slutklämmen "käck"?! Såg mailet, har svarat! Kul!