måndag 14 september 2009

Q: What’s the colour of love? A: Brun

Snowflake efterlyser våra bruna böcker och jag är inte sen att bidra. (Ok, en dag sen.) Brun är dock en svårdefinierad färg, vissa kanske skulle kallade mina böcker beiga eller gula. Äsch, de är bruna!


Så vad hittar vi bland mina bruna böcker? Två nobelpristagare: Lessing och Le Clézio, två duktiga svenska författare: Carina Rydberg och min favorit Claes Hylinger, två riktiga klassiker: Emily Brontës ”Wuthering Heights” och Hergés ”Enhörningens hemlighet” samt två härliga men obskyra serieböcker: Gipis ”Notes for a War Story” och antologin ”Art Out of Time”, som jag förresten måste visa er sidor ur snarast.


Slutligen: Peter James ”Levande begravd”. Alltså, den boken… Ni vet hur man ibland kan vara sugen på en så kallad ”skräpdeckare”? Denna bok definierar uttrycket. Historien är följande: Michael är en ung man som på sin svensexa blir levande begravd av sina kompisar med en walkietalkie, en flaska whiskey och en porrtidning. Men på väg därifrån lyckas de fulla polarna köra ihjäl sig! Jag vet, redan bra! Men vänta: Vid bilvraket hittas den andra walkietalkien, som fortfarande fungerar! Är Michal räddad? Nej, den plockas dessvärre upp av en förståndshandikappad yngling, som inte riktigt förstår situationens allvar! Kistan läcker in vatten, whiskeyn börjar ta slut och om tre dagar ska bröllopet stå! Klockan tickar…


Åh du politiskt inkorrekta, idiotiska, gubbsjuka, illa berättade lilla bok! Som jag älskar dig!



7 kommentarer:

snowflake sa...

Men hur kunde jag missa både Martha och Enhörningens hemlighet? Lurigt med de där röda ryggarna på Tintin.
Intressant att både din och min Rydberg är brun, men det är inte samma omslag. Din är finare.

Vixxtoria sa...

Jag har också Rydbergs bok. Den här upplagen tror jag. I övrigt vill jag veta hur det går i den där boken. Vad händer? Slutar batterierna att funka i walkie-talkien just när den förståndshandikappade killens mamma (som råkar vara polis) tar den ifrån honom för att han slår den i huvudet på grannens katt? Kom igen, avslöja! (Nej, jag har inte tid att leta reda på boken sjläv och ta reda på slutet.)

Vettets väktare sa...

Spoilers!




Måste erkänna att jag inte minns alla vändningar historien tog innan slutet, men som jag minns så tar inte Michaels otur slut när han väl kommer upp ur sin grav. Walkietalkie-linjen avlyssnas av någon galning, hans vänner visar sig vara fiender, den förståndshandikappade killen får en yxa i huvudet och bröllopet blir inte av. Vilken dag!

Vixxtoria sa...

Tack :-) (Nu slapp jag ligga vaken och fundera över det).

Men han överlever i alla fall då?

Vettets väktare sa...

Mot alla odds!

Ingrid sa...

Så roligt att se Hylingers bok bland dina bruna! (Jag gillar Hylinger).

Vettets väktare sa...

Vad kul - jag med! Läser om "Hotell Erfarenheten" just nu, den passar så bra sådana här fina höstdagar.