tisdag 1 september 2009

Exrtema slavrfel gör mig galen!!!

Carina på Bokbitens inlägg om Mons Kallentoft och hans deckare om ensamma mamman tillika supersnuten Malin Fors har påmint mig om de extrema slarvfel jag fann i hans deckardebut "Midvinterblod":


Vid ett tillfälle i boken står huvudpersonen Malin och väntar på ett tåg med en misstänkt ombord som hon vill förhöra. Klockan är 06.15. vilket explicit fastställs i texten. Efter att tåget anlänt och Malin pratat med mannen tittar hon på klockan – den visar 05.59. Varför välja att ens nämna den exakta tidpunkten om Mons själv inte kan klockan?


Senare i boken sitter Malin i passagerarsätet i en bil, hennes partner Zeke kör. Men på något sätt lyckas hon ändå fickparkera bilen en sida senare och Zeke är försvunnen ur bilen.


Jag har fått många oförstående blickar av kollegor och vänner när jag erkänt att jag gillat Kallentofts deckare, men jag tycker att de är spännande faktiskt. Lite idiotiska, men jag kan gilla sådant ibland. Men jag förstår verkligen inte hur missar likt de här kan göras av korrekturläsare. Jag antar att åtminstone någon läser igenom manuset innan tryckning, men det kanske är naivt av mig. Jag blir så trött…



2 kommentarer:

Carina sa...

Verlkligen dåligt. Jag hittade ett liknande fel i Camilla Läckbergs Tyskungen och mailade då förlaget eftersom jag inte fattade hur det hängde ihop. De tackade för påpekandet och ändrade till nästa upplaga.

Men du... är det inte lite att kasta sten i glashus att skriva ett inlägg om slarvfel men stava rubriken fel? :-)

Carina sa...

Ha ha ha nu ser jag att det var flera fel i rubriken och uppenbar ironi. Sorry, my bad.