tisdag 8 september 2009

Dennis Lehanes Boston: Inte en plats för några tepartyn - Del 2



Här är del två i min genomgång av Dennis Lehanes deckarserie. Del ett hittar du här.

#4 ”Gone, baby, gone”
Bäst hittills i Kenzie-serien! Väldigt spännande om en liten tjej som kidnappas. Eller ja, mest handlar det så klart om Kenzie och Angie. Bokens karaktärer fortsätter intressera mig, plotten är gripande och faktiskt tankeväckande, med tillräckligt med vändningar, sidospår och humor för bra driv.

Den blev film 2007 regisserad av Ben Affleck, som jag hyser stor hatkärlek till. Här har jag hittat en bild på honom ”on set” och han hade tydligen odlat skägg och såg ”seriös” ut. Go, Ben, go!



# 5 ”Svart nåd”
Sista boken om deckarna Kenizie och Gennaro! Och Lehane lyckas bra med avsluta serien. Den här gången handlar den om någon jäkla galning som håller på med att förstöra livet för folk ända tills de tar sina liv. Riktig galning, som sagt. Men är allt vad det ser ut att vara? Hm… Det ryktas att Lehane skriver på en sjätte bok, men än så länge är det bara rykten.

Sammanfattning:

Jaa, nu har jag plöjt igenom Kenzie/Gennaro-serien och vad har jag att säga? Vad minns jag? Mycket rännande fram och tillbaka. De äter inte lika många smörgåsar som i Stieg Larssons böcker. Hon Gennaro har man fått beskriven för sig några gånger, hon verkar snygg. Kenzie är Ben Afflecks brorsa.

Inga kommentarer: