torsdag 12 november 2009

Axel von Fersen möter Fantomen


Som utlovat presenteras här bilder ur Fantomen 6/1995, där Christopher Walker, också känd som Fantomen, hjälper adelsman Axel von Fersen att rädda sin son Louis-Charles ur fängelse, mitt under brinnande fransk revolution. Äventyret är skrivet att Tony De Paul och tecknat av, enligt min åsikt, den bästa Fantomentecknaren någonsin, Sveriges egen Hans Lindahl.


Jag gillar de små rutorna av fakta som redaktionen ibland berikar historien med. Väldigt pedagogiskt. Fantomen bryter sig in i Templet, men blir attackerad av en okänd man som blir provocerad av den Robespierre-propaganda Fantomen yttrar för att inte väcka misstankar.


De två männen slår sina påsar ihop och drar sig tillbaka för att komma på en bättre plan. Jag gillar verkligen det här, kolla vad mystisk Fantomen ser ut i sina solglasögon och hur stilig von Fersen är i sitt krås. Hans Lindahl alltså...


Von Fersen berättar sin historia, vilken kanske inte är helt historiskt korrekt.

Von Fersen var långt från Paris när Marie-Antoinette miste huvudet.


Von Fersen och Fantomens nya plan:


En luftballongfärd över Paris. Genialt. Sedan smugglar Fantomen kronprinsen ut ur Paris. Fantomen är inte bara en actionhjälte, han är även en maskeringens mästare. Kolla in hans briljanta förklädnad när de flyr från Paris.


Nästföljande bildserie är nog min favorit, med en nöjd Axel von Fersen, som i denna fiktiva historia lyckas med den stora uppgift han misslyckades med i verkligheten.


Men sen gick det ju som det gick ändå... Kronprinsen fick dock ett långt och lyckligt liv. I djungeln med Fantomen.


Aw, vilken sista bild. Där vill jag också begravas. Försök hitta detta äventyr, det är mycket läsvärt i sin helhet. Om ni inte gillar detta, så gillar ni inte Fantomen helt enkelt.

4 kommentarer:

snowflake sa...

Aha, var det så det gick till? Fantastiskt!
Mycket fint tecknat också, jag kan inte minnas att jag läst nåt sånt historiskt Fantomenäventyr förut. Har i och för sig aldrig prenumererat, men tycker att jag läst många.

Vettets väktare sa...

Lindahl har tecknat en lång rad historiska äventyr för Fantomen och det sena 80-talet var hans absoluta glansperiod. Om du är intresserad skulle jag leta efter följande äventyr:

- "Järnmasken", i # 8/89
- "Golem", i # 13/88
- "Slavarnas järnväg", i # 26/86
- "Den grå eminensen", i # 18/86
- "Fången på Boomsby", i # 24/85
- "Vilddjuret", i # 12/86

De flesta tidningar kan du hitta för runt en femma i välsorterade seriebutiker eller på Tradera. Både pris- och läsvärt alltså.

jepson sa...

åh vad fint! blev sugen på att läsa mer fantomen nu. tänk vad många TP-frågor man har klarat genom åren tack vare fantomen och kalle anka. och ja, alla böcker förstås, men förvånansvärt mycket har man lärt sig i genom serier.

Vettets väktare sa...

"Jepson", if that is indeed your real name, visst är det så.

En fråga till dig och använd inte Wikipedia!:

Vad heter 91:an Karlsson i förnamn?

Du vinner en bok...