tisdag 18 januari 2011

Julklappsmotiveringar

(Kul grej! Jag prövar att för första gången blogga lite onykter. Har varit på middag hos en vän och druckit en flaska vin. Vi får se hur det går...)
Minns ni julen 2010? Inte? OK, men en tradition som hursomhelst är på väg att skapas i vår familj är att jag ger min storasyster ett bokpaket i julklapp, bestående av åtta-tio böcker (pocket för guds skull) som jag tror hon skulle gilla. Hon har ganska bred, bra smak, så det mesta jag gillar tycker även hon om. Dessa är böckerna jag gav henne i år. Presenteras med motivering naturligtvis.

One day av David Nicholls - Årets mest hypade kärleksroman var jag ju bara tvungen att ge henne. Jag har bara hört bra saker om denna bok som jag själv är för cool för att läsa (men antagligen motvilligt skulle älska (med (Nej, skoja))).

Illusionernas bok av Paul Auster - Jag döpte ju min förbannade blogg efter denna förbannade bok, så man tycker ju inte att en motivering skulle vara nödvändig. Men men, jag skrev ju själv att jag lovade motivering. Så här kommer den: Austers roman är som en fantastisk matematisk ekvation som jag skulle vilja knäcka om jag har CSN-lån kvar att ta efter min lärarexamen.

Almanacka av Kristofer Flensmarck - Kommer inte över denna mans efternamn, får mig alltid att fnissa. Men hans suggestiva diktsamling fick mig att grina som en krokodil. Har skrivit mer om den här. Hittade Almanacka billigt på realisation i en bokhandel på Götgatan och köpte på mig en tre-fyra exemplar som jag nu har delat med mig av till släkt och vänner. Nu är de slut tror jag.

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg & Mordets praktik av Kerstin Ekman - Jag hade en sådan jädra tur att hon bara hade läst Bengan Ohlssons Gregorius och inte originalet.

Minns inte titeln av Arthur (?) McCall-Smith - En i serien som utspelar sig i... London? Inte Afrika. Har bara läst en bok av McCall-Smith, nummer två i Afrikaserien, och i den så avslöjar den afrikanska kvinnan mördaren genom att han ser skum ut. Riktigt flink detektiv hon den afrikanska kvinnan. Men jag tänker: Mysrysare!

100% fett av Liv Strömquist - Lyssna till den här solskenshistorien: I bilen hem från hufvudstaden på väg till vårt familjehem i mellanstor svensk stad läser min syster en dagstidning där Strömquists serier recenseras och min syster skrattar gott åt några serierutor och säger: Ja, den här skulle man ju vilja läsa! Så satt jag där bredvid och tänkte: Jaaa du, du kanske inte kommer få den där nya stora boken Prins Charles känsla, men väl det billigare, gamla albumet som finns i pocket, hehehehehe!

Jag är kanske en halvrutten bloggare, men en underbar människa!

3 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Du är verkligen ingen semiskämd bloggare!

Anonym sa...

Fram för mer salongsberusat bloggande säger jag! :)

Dessutom kan jag lägga till att jag gärna skulle vilja byta ut min bror, som inte har läst en enda bok i vuxen ålder, mot en bror som gav mig 8-10 pocketböcker i julklapp...

Vettets väktare sa...

Stringhyllan - Ja, underbar bloggare, men rutten människa stämmer kanske bättre.

Bokstävlarna - Missa inte nästa vecka då jag funderar på att injicera lite granna heroin och blogga loss!