onsdag 12 januari 2011

En amerikansk Lisbeth

Vinter k-sjukan (pallar inte ens att höra ordet en gång till...) har slagit mig till badrumsgolvet, men här kommer i alla fall något: första bra bilden på Lisbeth Salander från David Finchers filmatisering av Stieg Larssons Män som hatar kvinnor:


Fincher har ju knappt gjort en dålig film (skulle väl vara smått förskräckliga Benjamin Button i så fall), så mina förhoppningar är fortfarande höga. Å andra sidan ser Lisbeth fortfarande inte ut som en bleknosig fjortonåring, såsom i böckerna, men vad gör man? Film är film. Ändrat slutet har han tydligt gjort också... Hm. Läs mer här.

3 kommentarer:

Annika sa...

Tur att du förvarnade mig. Jag undviker att se film som är baserad på en bok jag verkligen gillade.Och om jag väl gör det så vill jag att filmen ska följa boken, åtminstone till den grad att karaktärerna inte byter namn (som i Innan frosten som är ett skräckexempel över en katastrofal filmatisering) och att inte slutet ändras. Nu när jag vet om det behöver jag inte ens överväga att se den amerikanska versionen. Tack!

Sophie sa...

Gillar att du bara lite snyggt kastade in en förolämpning mot Benjamin Buttons skittrista liv mitt i alltihop. Det är en film som hela världen verkar älska ju. Varför? Fick spänna fast mig i biostolen för att inte kasta popcornen och storma ut i vredesmod när jag såg den.

Vettets väktare sa...

Annika - varsågod!

Sophie - jag vet, visst är den hemsk? Verkligen långtråkig jävla film...