tisdag 4 januari 2011

Nyårslöften


Lyran frågade mig personligen om en sak, nämligen: Berätta om tre löften/målsättningar du har för det kommande läsåret!

1. Läsa fler fantastiska böcker. Jag tror att jag inbillat mig att jag läste sämre böcker 2010 än jag faktiskt gjorde. Det var kanske snarare så att året inte bjöd på särskilt många fantastiska läsupplevelser. Det känns som ett litterärt mellanår för min del. Till 2011 ska jag banne mig sovra lite bättre.

2. Läsa alla Vilhelm Moberg-böcker jag köpte.
På Myrorna hittade jag dessa fina utgåvor från 1951 för en tjuga styck. I och med att Utvandrar-kvartetten blev, hur torrt det än låter, årets bästa läsning för min del, så ska jag banne mig läsa igenom även de här (Sömnlös I-II, Sänkt sedebetyg I-II samt Raskens I-II).

3. Fördjupa mig i svenskt 1800-tal.
En delkurs på litteraturvetenskapen hette Litteratur och kön i 1800-talet och var lätt min favorit. Vi läste massor, men naturligtvis skrapade vi bara på ytan. 2011 vill jag läsa mer och gärna författare utanför de största namnen. Tips mottages tacksamt. Här ska banne mig fördjupas.

Det kändes i alla fall som en personligt riktad fråga.

Inga kommentarer: