torsdag 2 december 2010

Lyrans tematrio: Julklappar

Lyrans tematrio denna vecka handlar om de böcker som står på våra önskelistor i jul och vad passar väl bättre i dessa tider? Mamma, pappa, här är min julklappslista (Ni andra kan väl komma tillbaka till nästa inlägg?):

1. "Om Strindberg" av Lena Einhorn (red). Denna antologi har jag bläddrat i många gånger i butiker, den verkar väldigt trevlig. En coffeetable-bok med massa illustrationer och texter som diskuterar författaren ur olika vinklar. Lite lagom seriöst sådär.

2. "FPS" av Kristofer Flensmarck. Utgivet på hedervärda förlaget irrlicht i en limiterad utgåva på trehundra handbundna och -skurna böcker, denna poesibok verkar som gjord för mig (och 299 ruggugglor till).

3. "Sveriges historia 1350-1600" av Dick Harrison (red.). Vi gör ett nytt försök. Fick första och andra delen i fjol och nej, dom har jag inte läst ut än. Stenåldern är ju så förbannat tråkig. Men jag tror på medeltiden, det gör jag.

Inga kommentarer: