fredag 31 december 2010

Bokenkät de luxe - bättre sent...?

Några veckor för sent svarar jag nu på Bokbabbels fjärde söndagsenkät de luxe. Vissa av frågorna har jag svarat på förr, så jag har tagit bort några stycken.

1. Din kvinnliga favoritkaraktär?

Vampyren Eli i Låt den rätte komma in. Hehe.

2. Favoritnovell eller novellsamling?

The Yellow Wallpaper av Charlotte Perkins Gilman. Serie hittad här.

3. En bok som gjorde dig besviken?

2010 var full av besvikelser. Dennis Lehanes Moonlight Mile var till exempel inte särskilt bra.

5. Favorit romance-bok?

Skulle jag räkna som en av mina guilty pleasures om jag inte hatade det uttrycket with a vengeance. Spider-Man loves Mary Jane är en Spindelmannen-serie som fokuserar enbart på såpoperaaspekten av superhjältandet, med en tonårig Mary Jane i fokus som suktar efter hjälten Spider-Man och undrar varför nördiga men rara Peter Parker ständigt ursäktar sig från deras samtal. (Svar: Han är ju Spider-Man!!!!!!!) Som O.C. eller Gossip girl i serieform, roligt skrivet, gulliga teckningar.

7. Favoritcitat? (Ur vilken bok?)

Bara en av tusen fantastiska repliker. Ur Scott Pilgrim vs The World av Bryan Lee O’Malley

9. En bok du önskar fler människor hade läst?

Välkommen till paradiset av journalisten Jennie Dielemans och fotografen Shahab Salehi handlar om hur massturismen urholkar samhällen, utnyttjar urbefolkning och urlakar naturen. En spännande och skrämmande uppgörelse med allt från backpackers till all inclusive- och sexturister!

10. En karaktär du bäst kan relatera till?

Jag känner mig ibland som tomten i Viktor Rydbergs berömda dikt. Jag brukar också lalla omkring mitt i natten när alla sover och ensam grubbla över döden. Ge djuren foder. Stå och stirra på min husbonde som sover.

11. Bästa öppningsscenen i en bok, vilken?

Ur Watchmen av Alan Moore och Dave Gibbons

12. Mest överraskande twisten eller slutet?

Den i Dennis Lehanes Shutter Island är rätt svårslagen.

13. Favorittitel?

Worst song, played on ugliest guitar tycker jag är en otroligt kul titel.

15. Din absoluta favoritbok ever?

Det får bli Paul Austers Illusionernas bok.

Och du! Gott nytt år!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nr 10 - bästa svaret. Jag kan relatera till det där.

Vettets väktare sa...

Ja det är väl därför dikten har överlevt så länge. Det är inte bara jag som känner igen sig...