måndag 27 december 2010

Om du inte fattar hur coolt detta är...

... så har du missat en hel del här i livet. Alan Moores Miracleman är en av de mest hypade serier som finns i västvärlden. Serien startade redan på fyrtiotalet, men de intressanta serierna är de som skrevs under en period på åttiotalet av Alan Moore (innan han skrev Watchmen, Swamp Thing, osv.). Serien har varit inblandad i en mycket komplicerad rättighetsaffär och har inte varit i tryck sedan tidigt nittiotal, varför den är nästan omöjlig att få komplett, speciellt i Sverige, utan att lägga ut riktigt stora pengar. Nu sitter tydligen Marvel (som för övrigt var företaget som tvingade hjälten att byta sitt namn från Marvelman till Miracleman) på rättigheterna, men det är fortfarande oklart om de har rätt till Moores material. Hittills har vi bara sett nytryck av originalserierna från fyrtiotalet.

Del ett och tre hittade jag för kanske fem år sedan på Serieboden i Gamla stan för endast 59 kronor styck! För någon månad sedan hittade jag slutligen, efter att spenderat all vaken tid sökande, del två på Tradera för en hundring och lite växel. Bok ett och två har förvarats hemma hos mina föräldrar, men nu efter julhelgen är trion äntligen tillsammans. Nu ba: Läsa!

4 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Jag gillar din passion!!

Petter sa...

Den invecklade rättighetsfrågan gör att jag läst "Marvelman" på nätet utan dåligt samvete.

Men jag skulle naturligtvis hellre ha läst dem som det vart menat. Så liyr avis blir man.

Vettets väktare sa...

Stringhyllan - Tack! Ja den är bra att ha ibland.

Petter - Tänkte väl att åtminstone du skulle förstå grejen. Har verkligen tyckte om din Planetary-kalender!

Anonym sa...

Jag är officiellt avundsjuk.

Och hänvisar till Petter ovan, eftersom jag läste serien på nätet med exakt samma brist på dåligt samvete.