måndag 12 april 2010

De tio bästa ur Svensk bokhandels katalog ”Sommarens böcker 2010”

Här kommer en titt i Svensk bokhandels katalog över sommarens böcker, där så gott som alla Sveriges förlag presenterar sina planer för sommarens utgivning. Urtråkig katalog denna gång, väldigt platt och fantasilös utgivningen, och det var svårt att ens hitta tio favoriter. Ett och annat val är nödlösningar. Hursomhelst, utan inbördes ordning, här är det bästa ur årets katalog:

1. Jag vet, förvånande! Jag kommer naturligtvis inte köpa den här boken, då jag är helt ointresserad av motorik, men jag gillar den anala nördigheten i sådana här böcker och det är helt klart vackra insignier. (Darwin Books AB)


2. IRL (In Real Life, granddad) är Pocketförlagets utgivning av ungdomsböcker på pocket, varav flera ges ut i samarbete med X Publishing som verkligen har ett öga för duktiga skribenter som riktar sig till ungdomar. (Pocketförlaget)


3. Jag tror på det här faktiskt. Kommer antagligen vara lite väl krystat hippt ibland, men när har det skadat? (Modernista)


4. Bra Böcker fortsätter ge ut Stephen Kings ambitiösa Mörka Tornet-serie, vilket är en kulturgärning. Jag kommer ihåg när jag läste de två första delarna som tolv-trettonåring och upptäckte att det fanns fem delar till som inte översatts. Bara femton år senare ges del sex ut… Bonus: Serietecknarlegenden Bernie Wrightson bidrar med smaklösa illustrationer! (Bra Böcker)


5. Fruktansvärt omslag. Fruktansvärt. Kan vara läsvärd ändå. CS Lewis var kristen alltså, who da thunk it? (Libris förlag)


6. Voltaire Publishing, skicka mig ett recensionsex av denna, tack. För old times sake, om inte annat. Noir vampyrer låter spännande, lite gjort kanske, men Charlie Huston har skrivit en del Marvel-serier så han får en chans. (Voltaire Publishing)


7. Inte mycket att säga om denna. Är nog bra. (Nordstedt)


8. ”Decoupage”? Jag trodde det stod ”Dekolletage”. Stryk denna rekommendation.(Ica Bokförlag)


9. Jag har just läst delar av Lefflers novellsamling Ur Lifvet 1-4 och har älskat allt jag läst hittills. Nyfiken på detta. (Atlas)


10. Hugo, Auster, Dumas och Bulgakov kan inte ha fel: B4Press är ett toppenförlag och jag ska läsa alla deras böcker från och med nu!


Senare i dag kommer de tio värsta ur katalogen.

3 kommentarer:

Boktradition sa...

Murakami finns med även bland mina 10 favoriter, Stephen King hade fått en plats om jag hunnit så långt i serien.

Främst ser jag fram emot De döda fruktar födelsen och Man bör förlåta i Första lagen, är även nyfiken på Udda verklighet och Svantjuvarna...tyckte jag hittat massor av favoriter i katalogen men nu kommer jag inte ens upp i 10. Fast de jag har hittat ser jag rikligt framemot :)

Rebecca sa...

Charlie Hustonboken har jag läst på engelska för några år sen. Den var rätt gore-ig och platt. Men underhållande.
Murakamis är som vanligt mkt bra.

Vettets väktare sa...

Emma-Johanna - ska kolla upp titlarna du nämner. Tack för tipset!

Rebecca - Ska på releasefest i kväll för Huston-boken på Vampire Lounge i Stockholm. Tror författaren kommer vara där faktiskt, så jag kan vidarebefordra din recension. Även Murakamis om han av någon slump dyker upp.