måndag 12 april 2010

De tio värsta ur Svensk bokhandels katalog ”Sommarens böcker 2010”

Som utlovat, här är de tio värsta ur Svensk bokhandels sommarkatalog. Utan inbördes ordning:

1. Jag gillar inte att racka ned på författare på den här bloggen (försöker rikta in mig på deras verk), men Martina Haag, hennes författarskap, hennes person, hennes budskap, förstår jag mig inte på. Jag lämnar det där tror jag. Men jag gillar henne inte. Eller hennes man. Där sätter jag definitivt punkt. (Pirat förlaget)


2. Bodil Malmsten sätter alltid sin nuna på omslaget och hon är ju himla söt och skriver mest om sig själv, så det låter jag passera. Men vad är det här för tråkigt foto hon grävt fram? Skulle jag inte ens klistra in i fotoalbumet. (”Skulle jag deleta från sim-kortet” är väl den moderna motsvarigheten.) (Pocketförlaget)


3. ”En ny ’Tisdagarna med Morrie’” ropar förlaget. Så sant, så sant. Albom verkar ju skriva samma bok om och om igen. Alltid livsgnistor som ska tändas. Alltid sista samtal som ska genomlidas. ”En sann berättelse” tydligen. Hm… (Forum)


4. Den här är säkert bra, jag bryr mig inte, jag vill i stället ta tillfället i akt när vi ändå diskuterar hundar att säga till min lillasyster att jag inte tycker köpa en hund är en bra idé. Tänk om ni vill åka på semester, tänk om ni vill flytta, tänk om någon blir allergisk. Tänk igenom detta först. Storebror har talat! (Bonnier Fakta)




5. De här svenska utgåvorna är sjuttio resor bättre än de förra, som var så ohyggligt fula och dåligt översatta att man ville leta upp de ansvariga och dricka deras blod! (Nån som tyckte det var ett roligt skämt? Någon där ute? Jag försöker och försöker, men det vill sig inte i dag.) De nya omslagen är väl okej, men är det inte lite larvigt hur karaktärerna liknar skådespelarna i TV-serien, men inte helt och hållet. Är det där… Anna Paquin? Nej. Och Alexander… Skargaard? Nej. Tråkiga… han-som-spelar-Bill? Nej. (Månpocket)


6. FAKTA! Den här boken är helt igenom FAKTA! Bara FAKTA! (Månpocket)


7. Vad är det som försiggår här? En man brinner ”praktiskt taget” upp? Han ”lider helvetets alla smärtor”? Marianne Engel, ”en kvinna som avslöjar att de varit älskande en gång”? ”Stark som döden, hård som helvetet”? Vem skriver så här? Och vem skriver annonserna?! (Nordstedt)


8-10. De sista fyra på den här listan har samma tema, då de annonserade böckerna kan hända är bra (but I doubt it), men annonstexterna verkar skrivna av en grupp illitterata. Läs texten till Åsa Lantz ”Vart tog den söta lilla flickan vägen” (Earbooks) (förresten, att döpa sin bok efter en Just D-låt? Hemsk, hemsk idé) och försök förstå vad som pågår. Är det en faktabok, skönlitteratur, en deckare, roman, en avskrift av en verklig dokumentär, en dansuppvisning, vad? Slarv är vad det är. Och fantastiskt dåligt skrivet.


Och då ska vi inte tala om Recito förlag. Jag tror inte jag förstår en enda bok. Jag vet inte om ni ser på bilden, men så här låter några av boktexterna:


”26 400 mil kärlek” av Ingrid Larsson – Ur passion växer kärlek. När kärleken är som starkast är man mest sårbar.


”I en skriven värld” av Anna Nickolausson – Denna bok innehåller dikter av olika slag, jag har samlat olika tankar och olika känslor, relaterade till olika situationer. (Min kursivering)


”A Swedish Saga” av Moira von Knorring – The newly crowned King of Sweden was a young, handsome and passionate man, a man searching for a suitable bride of rank and fortune.”

Den där sista är min favorit. Men seriöst, vad pågår i huvudena på Recito förlag i Borås? Vill de inte alls sälja böcker genom denna katalog? Har de redan andra försäljningsvägar? Om det är någon som vet – berätta för mig.


Dittan om dattan och där var jag klar.

5 kommentarer:

snowflake sa...

Haha, härligt med lite sågningar!

Också kul att detta är andra gången idag jag läser om Tisdagarna med Morrie, en bok som jag hittade i förrgår. Den klättrar på läsa snart-listan, vem av er har rätt???

Rebecca sa...

Känns bra att ha utökat min bokbloggs-rss med Illusionernas blogg. Det här bådar mkt gott. Nu har jag ännu en sida som rättfärdigar mitt surfande kassan i bokhandeln.

Synd att Ajvides kom på värsta-listan förra gången. Tror kanske att han kvalar in på min bäst-lista.

Vettets väktare sa...

Snowflake - Har inte läst Morrie om sanningen ska fram, "Tisdagar..." är kanske bra, men resten verkar följa dess mönster alltför tydligt.

Rebecca - Jag gillar Ajvide jättemycket, men oroar mig inför nya boken. Det gör jag i och för sig varje gång och det brukar ju ordna sig. Tack för beröm!

Mårten sa...

haha. Bara på dem!

Rebecca sa...

Åh nej. Idag fick vi 3 st läsex av Gargoylen. Det är 3 för mkt.