onsdag 23 december 2009

Bokfrågornas ABC: Bokstaven D

Går ju inte jättebra med inlägg i bloggen så här i stressade december, men här är i alla fall ett svar på Lilla O:s senaste formulär.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Jag gillar att läsa långa deckarserier, som följer samma karaktärer genom en rad böcker. Jag läser dem ofta på sommaren, en efter en i rask följd. Så gjorde jag med Nesbös Harry Hole-böcker, Stieg Larssons Millennium-trilogi och Dennis Lehane Boston-kvintett. Lehane ligger också bakom min all-time favoritdeckare och en av mina val av bästa böcker alla kategorier: ”Mystic River”. Den boken har förbanne mig allt jag önskar av en spänningsroman: ett smart upplägg, trovärdiga karaktärer, bra språk, spänning och dramatik. Alltså, jag grät som ett barn ibland. Sympatiske Lehane är både min favoritförfattare och favoritperson.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Jag är väldigt förtjust i Becketts ”Endgame”, ett absurdistiskt drama om den blinde och sjukt enerverande Hamm och hans prövade tjänare Clov, som lever ett repetitivt liv i en närmast post-apokalyptiskt värld. Hamms åldrade föräldrar bor i en varsin papperskorg och dyker upp då och då och minns bättre tider. Pjäsen är märkligt berövad av tydlig mening och moral, vilket bara gör den desto mer tankeväckande och engagerande. När jag pluggade engelska skrev jag en uppsats där jag försvarade tesen att "Endgame" handlar om föräldraskap och att Hamm egentligen är far till Clov. En teori jag kanske inte skulle stå bakom idag. Pjäsen skulle sättas upp på Stockholms stadsteater med Dan Ekborg och Johan Ulveson i huvudrollerna 2007, men premiären sköts upp och till slut bidde det inget tyvärr.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

D som i ”Dexter” passar ju bra. Har de första två böckerna av Jeff Lindsay någonstans (de med de suggestiva titlarna ”Darkly Dreaming Dexter” och ”Dearly Devoted Dexter”), men har ännu inte läst dem. TV-serien har en härlig b-filmskänsla och min flickvän tycker jag liknar Michael C Hall ibland, så jag är nöjd.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
Förrförra året gjorde jag julkort av bilder från David Petersens fantastiska serie ”Mouse Guard: Winter 1152”. Den handlar om en värld bortom människans synfält, där medeltida musriddare kämpar mot ormar, ugglor och andra monster. Serien är helt otrolig, men låter rätt fånig när man berättar om den. Kolla in bilderna istället:

Ja, och god jul!

1 kommentar:

Lilla O sa...

Har helt missat att du svarat! Förlåt. Vilka fantastiska bilder. Beckett-pjäsen verkar spännande!