fredag 18 december 2009

Vad jag köpte på Modernistas rea samt vad som fanns


Jag är en väldigt påverkbar och jagsvag person som ofta går helt upp i en grupps entusiastiska stämning vid realisationer - jag är alltid den som går därifrån med för mycket onödiga grejer och andras blod på mina vässade armbågar. För en gångs skulle lyckades jag hålla mig lugn och köpte bara fyra böcker på Modernistas utförsäljning av sitt lager, varav en är en julklapp.

Till mig köpte jag "För Lydia", som är Gun-Britt Sundströms variant på Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken". Jag har aldrig läst något av henne, men alltid velat och jag tycker mycket om DAL. Så den har jag förväntningar på. Sjutti kronor kostade den. (187:- på hemsidan.)

Vidare "Bakakaj", en novellsamling av exilpolsken Witold Gombrowicz. Har bara läst "De besatta" av honom tidigare, en gotisk skräckroman som tydligen inte ska vara typisk för hans författarskap, så det känns spännande. TURteatern i Kärrtorp, Stockholm har haft Gombrowicz-tema i höst och jag har sett ett par pjäser där som varit väldigt bra, så helt bortkollrad är jag inte när det gäller honom. Sjutti kronor för den med. (165:- på hemsidan)

Och slutligen, om jag möjligtvis ljög om det där att jag inte skulle vara bortkollrad så kommer det vara sanning så snart jag läst "Svart ström" av Michal Pawel Markowski, en biografi och uppgörelse med bilden av Gombrowicz och hans livsverk. Endast en tia för den. (hmpf, 30:- på hemsidan)

Julklappen jag köpte (Eva-Brita, sluta läsa nu...) är den snygga utgåvan från 2008 av "Jägarna på Karinhall" av Carl-Henning Wijkmark. Jag har bara läst August-vinnande "Stundande natten" av Wijkmark, men den var väldigt bra. Denna utspelar 1936 och handlar om Hitler och Goebbels, en norsk maratonlöpare och excesser i välhängt vildkött. (105:- på hemsidan)

I övrigt kan jag säga att de hade flera olika titlar från deras snygga Moderna klassiker-serier, alltså både de gula och de svartvita, mer Gombrowicz, Samuel Beckett-trilogin till halva priset, en del konstiga ungdomsböcker jag inte vet vem de trodde skulle köpa till fullpris, en massa kvalitetspocket för tio spänn (samma som förra året, och året före det...), billiga och ursnygga Duras-utgåvor, Bodil Malmsten (men inte nya vad jag kunde se), de postkonstruktiva tegelstenarna "Hoppa hage" 1&2 av Julio Cortázar för en hundring styck, samt en hel hög inbundna "Paus/Play" som jag hackat en del på tidigare, men som faktiskt var bra (ända fram till de sista sidorna som tidigare nämnt. Var tanken att visa hur en psykopat uppfattar världen? I så fall misslyckades detta å det grövsta. Hursomhelst...) Det mesta fanns i enorma kvantiteter, så passa på i helgen.

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Är butter för att jag inte bor i Sthlm, de borde ha en Malmöavdelning! Jag vill också gå på Modernistarea jue!

Vettets väktare sa...

Malmö har mycket fint också. Ett nytt tips är världens minsta antikvariat som en vän till mig driver i butiken Mäster Henrik, på Mäster Henriksgatan 6. Där hittar du säkert något fint.