torsdag 10 december 2009

De åtta värsta ur Svensk bokhandels katalog ”Vårens böcker 2010”

I går presenterade jag min tio favoriter ur Svensk bokhandels katalog över vårens böcker, så idag skriver jag istället om de värsta grejerna jag hittat.

1. Kanske är läsarintresset för denna bok inte så liten som jag tror. Men jag tvivlar. (Stockholmia förlag)



2. Ljudböcker av Jo Nesbøs deckare, det var väl på tiden, tänker ni. Men kolla vem de valt som uppläsare. Hopplöst. (Pirat Förlaget)



3. Alltså, jag älskar Ajvide Lindqvists alla böcker, men den här oroar mig lite. Läs handlingen. Dessutom, att skriva om Idol, Myspace och liknande 00-tals fenomen daterar bara böcker snabbare än nödvändigt och om det handlar om någon sorts kritik känns det lite gjort och aningens konstlat. Men vi får se. (Ordfront)



4. Är det här första boken på svenska baserat på ett YouTube-klipp? Mycket möjligt. (Men det är faktiskt ett fantastiskt gulligt klipp, sök på Christian the Lion) (Forum förlag)



5. Sådana här skämtböcker som säljs i videobutiker, bensinmackar och liknande är ofta fruktansvärda och den här är nog inget undantag. Men av någon anledning kan jag inte sluta fnissa när jag ser omslaget. Priset är väl dock i överkant? (Känguru)



6. Someone make it stop… (Nicotext)



7. Ingen hackar på Flygande Jacob on my watch!! (Ruin)



8. Här är det mycket som är intressant. Dels att dryga och osympatiska Marklund skriver en deckare tillsammans med (halv-)respekterade Patterson – vad som är tjusningen med denna Liza kommer jag aldrig att förstå, dels att nyssnämnda Marklund ger ut en bok utan sin egen nuna på omslaget. Börjar hybrisen lägga sig månne? (Pirat förlaget)


Någon som tvärtemot mig ser fram emot någon av dessa titlar? Förklarar er gärna,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, uppläst av Pontus Gårdinger?!? Det låter ju helt obetalbart. Om jag inte ogillade deckare så mycket så skulle jag nästan vilja lyssna in mig...

Skarpnäck-boken verkar ju vara en höjdare också. Ganska snäv målgrupp där. Jag kanske ska kontakta det där förlaget och pitcha en idé om boken "Bredäng - en förort i betong"...?

Däremot så tror jag faktiskt att Ajvide kommer ro i land med sin bok, hur märkligt den än verkar. Han är ju närmast ett geni den karln, han skulle säkert ha kunnat få även Skarpnäck-boken att bli fantastisk.

Maria Marteleur sa...

Jag håller med - inte kul någon av dem.

Jav har beställt andra.

M sa...

Åjo, jag skulle gärna vilja ha skarpnäckboken. Arkitekturhistoria, för bövelen! Jätteintressant.

Vettets väktare sa...

Haha, jag tror du ljuger, M.