Tack Daniel Boyacioglu och Malte Persson för att ni hjälper mig introducera mina nior till haiku respektive sonetten:
Modern haiku av DB:
Ni folkölsfolketspyr ner vår tunnelbanaoch kliver sen avNi folkölsfolketspyr ner vår tunnelbanaoch vi städar rent
Modern sonett av MP:
Som vore en station en väldig lungaoch människorna luft den långsamt andas(envar en molekyl som omärkt blandasmed alla andra i en större klunga)så töms och fylls perrongen i den tungaandhämtning som, om ett stämband fannshängt i stationens hals, gav oss en chansatt en gång höra underjorden sjunga.Och kunde underjorden sjunga stegur djupets strupe väl en stengästs basförkunnande vår art av undergång;och kunde underjorden sjunga tegväl vi som vävts av stoft och vind och gassom satts i svängning av en sådan sång.
Förolämpar jag mina elever, då jag hoppas att dikter om deras urbana vardag ska locka in dem? Det är inte utan att man undrar hur många lärare som använt Boyacioglu i sin undervisning och jag lär knappast vara ensam om att hoppas på Persson. Äsch, det är väl okej att vara en vandrande kliché i början av sin lärargärning? Kavajen har ni ju redan sett...
2 kommentarer:
Dikter är alltid bra material. Själv har jag använt mig en del av bilddikter, det har varit väldigt uppskattat.
Aha, tack för tipset!
Skicka en kommentar