torsdag 7 april 2011

Kvar i brunnen...


Om ni undrar var jag är, så känns det som att jag fortfarande är fast i Murakamis uttorkade brunn. Jag är helt slut efter podd-äventyret (alla avsnitt inspelade och klara!) och den lilla energi jag har går åt till att planera lektioner. I måndags presenterade jag hela jädra litteraturhistorien för en klass nio och det gick bättre än förväntat. Fick en spontan applåd när jag var klar, vilket var oerhört gulligt.

På tal om mina fina elever, är det någon som kan rekommendera en samling med skräckhistorier på engelska som passar att läsa högt för sjunde klassare? På engelska, mind you. Alla förslag uppskattas.

Lovar att återkomma snart...

11 kommentarer:

Johanna sa...

Jag kan! Roald Dahl's Kiss Kiss är subtilt och krypande vardagsotäcka och apbra enligt mig. Roald Dahl's book of ghost stories är någon slags antologi ihopplockad av Dahl. Annars vill jag såklart förespråka Bradbury som ju är lite mer politisk. The illustrated man skrev jag ju om så sent som häromdagen och även the october country, som jag dock inte har läst, men som beskrivs som "psykologiska skräckhistorier, en smula på poe's linje". Gå till biblan och provläs.

Johanna sa...

För att vara extra specifik: bradbury - savannen och dahl - royal jelly är två noveller jag åtminstone aldrig kommer att få ur systemet.

Vettets väktare sa...

Tack för tipsen! Roald Dahls skräckantologi lånade jag på bibblan i dag faktiskt, men de är lite för svåra i språket. Och tar för lång tid att läsa. Så även Poe. Och Bradbury gissar jag. Men har Dahl skrivit också skräcknoveller för barn kanske? Jag har hittat hans "Rhymes nånting" men det var inte heller helt rätt. Jag behöver enkla men välberättade berättelser som tar högst tio minuter att läsa/styck. Gärna om monster... Ja, jag kräver mycket!

Vettets väktare sa...

Nu har jag läst på lite om Kiss kiss, den verkar ju faktiskt rätt perfekt! Ska försöka hitta den på biblioteket i morgon! Tack igen!

Kafka på jobbet sa...

Tim Burton har ju skrivit en samling med korta texter, de flesta kanske snarare är dikter än något annat. "The Melancholy Death of Oyster Boy", heter den. Lagom nivå, lite monster, kort och bra, och Burtonskt. Läskigt och vackert och sorgligt och roligt i en enda röra.

Johanna sa...

Sorry, jag är komplett blind inför att språk kan vara svårt. Kiss kiss läste jag översatt och vet icke hur den är på engelska. Spöket på canterville? Poe finns väl i barn-tappning också?

Vettets väktare sa...

Kafka - Ja! Burton kommer funka! Tack!

Johanna - Jag har fått tag på några Poesamlingar lämpade för yngre läsare, men historierna är lite för långa och ja, långsamma. Funderar på att pröva typ Black Cat i alla fall. Tack igen!

Boktoka sa...

Kolla in Chris Priestleys "Uncle Montagues tales of terror", "Tales of terror from the black ship" och "Tales of terror from the tunnels mouth". Målgruppen är just 9-12 typ och novellerna är skitbra och hänger dessutom ihop i en lika bra ramberättelse.

Vettets väktare sa...

All right, ska genast kolla upp!

Jonna sa...

vilken vacker bild, vem har gjort den? eller var kommer den ifrån eller vad man ska säga

Vettets väktare sa...

Kul att du frågar! Det där, förstår du Jonna, är en bild av Hans Arnold från boken Veckans chock, som samlar de bästa av Arnolds illustrationer från VeckoRevyn. Varje vecka illustrerade han en ny skräcknovell och alltså det är helt otroligt att bläddra igenom denna bok och tänka att han målade dem på löpande band, en i veckan. Man kan inte tro att det är sant. Men Jonna, det är det!