söndag 8 maj 2011

Dags att rädda "Tivoli med vänner"

Hörni, jag är ute på uppdrag. Jag var på Small Press Expo i helgen, Kulturhuset och Serietekets årliga serietidningsmässa, och pratade bland annat med en trevlig typ från den svenska serietidningen Tivoli med vänner. Hon berättade att ekonomin så sakta är på väg att knäcka tidningen och det tycker jag vore synd och skam.

Lyssna, Tivoli är en serietidning med endast nytecknat, svenskt material av samtida serietecknare, illustratörer, barnboksförfattare, journalister och pedagoger. Detta blir naturligtvis svindyrt för förlaget, men kvalitetssäkrar å andra sidan produkten. Inga gamla unkna könsroller, inget våld. Det var till exempel i denna tidning som Sara Olaussons briljanta serieversion av Loranga, Masarin och Dartanjang publicerades första gången. De har dessutom lyckats hålla ned priset till endast 38 spänn. Otroligt!

Den vänder sig dessutom till barn, inte specifikt till flickor eller pojkar, utan alla jädra ungar. Detta samtidigt som sunkrunkiga Egmont tydligen släpper två nya titlar, en blå Goal Junior om fotboll specifikt för killar och en rosa Emma om ja, kändisar och katter specifikt för flickor. För ålder 6 och uppåt. Så fräscht!

Tivoli ges ut av fristående Positiv Förlag, vilket betyder att de inte har tillgång till Egmonts distributionskanaler utan att betala hundratusentals kronor. De måste förlita sig på prenumerationer och att ett litet antal butiker orkar ta sig tid att beställa från någon annan än Egmont. Nu börjar dock pengarna ta slut och förlaget måste få in nya prenumeranter snabbt för att överleva.

Har du en unge? Känner du en unge? Gå in på Tivolis hemsida och teckna en prenumeration genast. Jag menar NU!

4 kommentarer:

h/saltaste bönan sa...

Fint rutet. Jag ska teckna en prenumeration omedelbums.

joflo22 sa...

Jag tecknade mig nyss för en prenumeration. Vem kan motstå en sån vädjan, billig var den oxå!

Anonym sa...

Nu blir jag förvirrad. Har Olausson ritat om serieversionen av Loranga, Masarin och Dartanjang för Tivoli? För hon publicerade serien redan på tidiga 2000-talet i tidningen Arbetaren. Hon har kanske gjort om arbetet för utgivningen?

Vettets väktare sa...

Åh fan. Det visste jag inte. Hm, att hon skulle tecknat om alltihop låter osannolikt. Den gick kanske först i Arbetaren? Hm, får kolla upp detta. Tack för tipset.