söndag 27 juni 2010

Paul Auster versus Kjell Eriksson

I veckan har jag läst två självbiografier, den ena av Paul Auster, den andra av Kjell "känd från radio" Eriksson. Per automatik vill jag säga att Austers bok, som skildrar hans liv fram till trettioårsåldern, var bäst, han har ju en sådan naturlig berättarröst, jag älskar att läsa honom. Men stämmer detta verkligen? Erikssons verk, en revanschsaga där han går från mobbad och överviktig till smal radiostjärna, var ju helt ok den med. För att få ett slutgiltigt svar har jag bestämt mig för att ställa dem mot varandra.

Titel:
Auster: "Ur hand i mun - Minnen av en misslyckad början"
Eriksson: "Kjell"
Vinnare: Auster

Omslagsfoto:
Auster: Intellektuell värdighet
Eriksson: Smör (Upp-och-ned liknar det för övrigt
exakt mitt skolfoto i trean)
Vinnare: Auster


Första mening:
Auster: "Åren kring de trettio var en period då jag misslyckades med allt jag tog mig för."
Eriksson: "År 1975 efter Kristus tillverkades jag i ett radhus i Täby"
Vinnare: Ingen ärligt talat

Tid och plats:
Auster: Cirka 1947 - 1980, New York, Paris, Mexiko
Eriksson: 1975 - 2008, Täby
Vinnare: Auster

Dikter:
Auster: Otaliga, men inga presenteras
Eriksson: En:
Livet
Man föds och växer upp/Man måste lära sig allt/Man använder kunskaperna sen
Man är ledsen
/Man är glad
Man kämpar sig genom sitt liv

Man dör ändå till slut
Vinnare: Eriksson

Förödmjukande teaterupplevelser:
Auster: Flera
Eriksson: Flera
Vinnare: Lika

Imploderande äktenskap:
Auster: 2
Eriksson: 1
Vinnare: Auster

Jag mötte Lassie-ögonblick:
Auster: John Lennon
Eriksson: Lill Lindfors i underkläder
Vinnare: Eriksson

Mathållning:
Auster: Gourmé
Eriksson: Gourmand
Vinnare: Eriksson

Sexualdrift:
Auster: Nej
Eriksson: Nej
Vinnare: Lika

Motto:
Auster: "What doesn't kill you makes you a better writer"
Eriksson: "Alla är bra" a la Bamse
Vinnare: Eriksson

Se på den, va? Det blev sex-lika! Det betyder att jag ändrar åsikt och tycker att de är lika bra. Exakt lika bra! Det var jag inte beredd på.

7 kommentarer:

Magnus Axelsson sa...

Grymt bra test! Vetenskapligt och sakligt. Så här borde Svenska akademien göra

Frida sa...

Kul sätt att jämföra två böcker! Hatten av!

Vettets väktare sa...

Magnus - starta en namnsamling att skicka in till akademin och make this happen!

Frida - tack tack!

Kafka på jobbet sa...

Kjell, you gotta love him!

Vad det gäller Parfymen är handsken nu kastad.

Béatrice Karjalainen sa...

Får väl ta och läsa Austers bok oxå så jag kan se om din jämförelse stämmer.

/Bea (från Pocketblogg.se)

Jessica (ord och inga visor) sa...

Vilket roligt sätt att göra det på - en bokjämförelse. Jag tycker dock att båda böckerna lät rätt torra. Har jag fel?

Vettets väktare sa...

Haha, nej det är två rätt torra böcker det gäller!