lördag 19 juni 2010

De tio bästa ur Svensk bokhandels katalog ”Höstens böcker 2010”


Svensk bokhandel har gett ut sin katalog över höstens nya böcker och som vanligt gör jag en ordentlig genomgång och plockar russinen (och harlortarna) ur kakan. Jag börjar här med de tio bästa, senare i dag följer de tio värsta. Höstkatalogen är dessutom proppfylld av svenska kändisar som ogenerat ger ut sånt skräp att man vill gråta och jag var nära att göra en Celebrity Edition av "De tio värsta", men insåg att det blir alltför hatfullt och det är inget kul. Men om ni bläddrar igenom katalogen kan ni lätt förstå vilka jag syftar på...

Men nu koncentrerar vi oss på det roliga först!
1. Här har vi ett par småtrevliga boksläpp från Carlsson Bokförlag. Jag läser ju just nu Vilhelm Mobergs Utvandrar-serie och är helt inne på Moberg och inavlade, skrockfulla bönder. Älskar dessutom julen. (Carlsson Bokförlag)

2. När jag är jättegammal och väldigt nära att avlida, så vore det rätt coolt att bli kastad till hajarna. Jag får för mig att det går rätt fort, att bli sliten i stycken och vilken syn för mina vänner och familj! Vem älskar inte vithajen? (Caracal Publishing)

3. Den här jäkla utförsäljningen av våra egna och våra barns möjligheter att få hyresrätt är jag så förbannat trött på. Idioti. Intressant bok antagligen. (Ordfront)
4. Bokhorornas version av Nordstedts litteraturmagasin som byter redaktion mellan varje nummer var ju hm, intressant, men detta tror jag kan bli himla bra. Kul upplägg, begåvade skribenter. Lycka till hörni! (Nordstedts)

Och Nordstedts, här kommer lite inspiration till nästa år. Det är vad folket vill ha!
5. I vintras började jag läsa band ett av Sveriges historia: 1300 f Kr-600 e.Kr. Var tvungen att ge upp när jag insåg att jag inte kom ihåg någonting av det jag läste. Det enda jag mindes var att någon hittat människoben som det ser ut som att andra människor har gnagt på. Det var det sexigaste i hela boken. Jag tror jag ska hoppa fram till nästa band direkt, som behandlar medeltiden, för alltså på stenåldern hände inte ett jota. (Nordstedts)

6. Jag kan inte komma över det där omslaget. Så fantastiskt mystiskt märkligt. Hur kom de fram till det egentligen? En extra poäng till författaren Jan-Öjvind Swahn för att han föredrar sin svartsoppa tillagat på samma sätt som Godsägarn. (Ordalaget Bokförlag)

7. Bonnier fortsätter sin klassikerserie i pocket och jag tycker de valt väldigt bra titlar denna gång. Däremot osäker på omslagen, förutom Camus med en framsida av modeillustratören Liselotte Watkins. (Bonnier)
8. Jag har tidigare blivit lovad en Hoffman-samling av Vertigo förlag, men den har fortfarande inte dykt upp, så nu hoppas jag på Bakhåll i stället. (Bakhåll)

9. De två sista titlarna hittade jag i katalogen för barnböcker hösten 2010, som fungerar som en b-sida till vuxenkatalogen och som är placerad längst bak i katalogen, man vänder upp och ned och läser bakifrån. Äsch, ni fattar. När jag först såg att "Loranga" ska bli seriebok föll mitt hjärta några meter, men sen såg jag att det är Sara Olausson som ska göra den. Jag skrev lite kort om hennes hysteriskt galna serier här och jag tror hon blir perfekt faktiskt. Hoppfull! (Positiv förlag)
10. Det är inte alla som vet att Astrid Lindgren skrev serier, som illustrerades av Ingrid Vang Nyman, men jag vet det och nu berättar jag det för er. De är väldigt fina och kul. (Rabén & Sjögren)

Nu har jag ont i nacken, så ska vila lite innan jag fortsätter scanna. Berätta gärna om era favoriter i katalogen.

4 kommentarer:

Hellre barfota än boklös sa...

Vampyrer och varulvar hade jag helt missat. Måste kolla lite mer noggrant och läsa mer om den. Loranga, Masarin och Dartanjang som seriealbum ser jag (och resten av familjen fram emot). Vi är stora fans av denna galna familj. Ska bli intressant att se hur de blir i serieform. Filmen är jag dock lite besviken på.

Vettets väktare sa...

Javisst är det en suggestiv framsida? Den lovar mycket den!

Filmen om Loranga verkar hemsk, förstår att du blev besviken..

Rebecca sa...

Jag måste säga att jag ser framemot Liv Strömquist nya album, Sara Granérs almanacka och Kalle Linds Proggiga barnböcker. Sen ryktas det om att i samband med Hans Koppels nya bok ska man avslöja vem han/hon är. Maria Svelands bok verkar intressant Martin Gelins bok om New York måste man ju bara ha!

Vettets väktare sa...

Jag ser också fram emot alla dom, men fick inte plats!