lördag 19 juni 2010

De tio värsta ur Svensk bokhandels katalog ”Höstenböcker 2010”

Nu är jag tillbaka med en titt i Svensk bokhandels katalog över höstens böcker 2010. Jag har redan gett er mina tio favoriter, så i vanlig ordning presenteras här tio böcker som inte faller mig på läppen. Högst subjektivt och lite elakt, men det får man ta.

1. Vad hände med serieroman-projektet egentligen? Andreas Carlsson har i intervjuer pratat om "Dandy" som en "grafisk roman" (som det så snyggt heter nuförtiden), men så ges den ut som en vanlig roman i stället. Jag var inte speciellt intresserad av Dandy som serietidning heller, men detta känns tusen gånger tråkigare och ointressant. (Nordstedts)

2. Om man endast går på Recito förlags försäljningstexter (se punkt 8-10) vet jag inte om förlagets grundare har så mycket att säga mig om att sälja böcker. Jag vet att Recito erbjuder en massa tjänster för olika typer av författare och säkert gör ett bra jobb och denna katalogs texter är bättre, men jag känner inget förtroende. Tyvärr, David. (Recito)

3. Nej, det här känns ju inte alls trött. Kan vi inte få slippa den här 50's American homewife-estetiken nu? Till och med Anna Winberg har ju så smått övergivit den och vi inser alla hur jobbigt det måste varit för henne... Obs! Ingen diss. Är gammal kollega till Anna för guds skull. (Parasoll)

4. Den där munnen är fullständigt skräckinjagande! Den ser ut att höra hemma på Rigshospitalet i Köpenhamn snarare än på Karolinska institutet. (Karolinska Institutet University Press)

5. Kan inte tänka mig något värre än att varje dag vakna upp till ett visdomsord från Paulo Coelho. Den finns ingen vishet hos Coelho som jag har användning av. Ett par hundralappar skulle dock inte skada, så här en vecka innan löning. Hur mycket tror ni han tjänar på "Visdom 2011"? (Bazar)

6. Deary me... Deary, deary me... (Obs, foto av Bingo Rimér) (Känguru)

7. Jag vet inte varför, men när jag hittade den här boken i katalogen blev jag så trött, helt slut. Det är säkert inget fel med den, men att läsa en hel bok om Bonnie och Clyde, världens mest uttjatade skurkar? Kan inte tänka mig att någon är intresserad år 2010. (Forum bokförlag)

8. Har ni läst reportaget om Bingo och hans fru hon Katrin i senaste numret av magasinet Filter? Han verkar så sjukt spånig och obehaglig. Han verkar brottas svårt med sin image som "lyxig" flickfotograf, som han både vill komma bort ifrån och leva upp till. Gå ett par timmar till i terapi, Bongo, sen kanske du får skriva en bok. Han har en son som heter Ringo nuförtiden. Helt normalt. (Lind & Co)

9. Sådana här böcker som görs av förlagen bara för att tjäna lite extra kosing (host*Coelho*host) gör mig galen. "Perfekt för en gåva på Fars dag" står det, vilket säger allt. Fler påhitt för att få oss att spendera våra surt förvärvade på nonsens... (Alfabeta förlag)

10. "Samir" är Sveriges version av "Laban", vilket inte är en komplimang. Bränn upplagan och värm de hemlösa i höst är mitt förslag. (Egmont)

Nu ska jag bara vara snäll resten av dagen.

2 kommentarer:

Magnus Axelsson sa...

Jag gillar munboken, bedrövligt omslag! Jag lånade "scoopet" till min blogg. Tack för tipset!

http://afractionoftheweb.blogspot.com/2010/06/omslaget-fran-hin-hale-nej-forlat.html

Vettets väktare sa...

Helt lugnt. Tack för länken!

Tror inte jag lagt dig i min blogglista, men jag gillar din blogg. Ska lägga in dig snarast!