tisdag 2 februari 2010

På tal om böckers baksidor...


"Bitar av mig själv" är den andra boken av Gun-Britt Sundström som jag läser 2010 (den första var "För Lydia") och hon är så himla bra. Har inte läst något av henne tidigare, men kände på mig att jag skulle tycka om henne. "Bitar..." samlar en mängd korta texter om allt från politik och döden, till språk och citycykling. Hon har smarta saker att säga om allt - jag håller fasen med henne om allting tror jag (med viss reservation, då jag inte läst ut den än). I alla fall, bokens omslag är väl... helt okej. Ett foto på författarinnan rakt upp och ner. Urtråkig utformning, men jaja. Kolla däremot in baksidan:


Vad hände där egentligen? Sex citat i liten teckenstorlek, på en skrikig orange bakgrund som försvårar läsbarheten, följt av en torr biografi. Det är fina ord boken fått, synd att ingen kommer att orka läsa dem. Enligt min erfarenhet, så skrämmer denna typ av baksida bort läsare som inte redan har en klar bild över vem Sundström är och varför hon är läsvärd. Det är dessutom ett jäkla tjatande om 40-talister och nostalgi, vilket ytterligare avskräcker yngre personer. Sundström har så mycket intressant att säga till folk i alla åldrar, varför paketera henne på detta vis? Varför inte i stället förklara vem Sundström är, vad hon står för, varför läsaren borde bry sig om henne, följt av ett eller två utvalda citat som kort och koncist ger en uppfattning av bokens mottagande? Synd på en så spännande bok.

Inga kommentarer: