torsdag 4 februari 2010

Boktrailers

Jag var på bio i går och överraskades av en reklamfilm för ett aktuellt boksläpp. Reklamen såg ut som en trailer för en riktigt usel film, med taffliga repliker, dålig ljussättning och klippning a la Ed Wood. Men ändå, bioreklam för en bok – tror inte jag har sett det förut. Tyvärr var det Liza Marklund och James Pattersons ”Postcard Killers” man uppmärksammade, vilket lämnade en fadd eftersmak.


Ständigt denna Marklund. Hon gör mig tokig, denna kvinna. Enligt Svenskans bra och roliga recension innehåller ”Postcard Killers” illa dold kritik riktad mot Anna Odell och Magnus Gustafsson alias Nug, för deras respektive samhällskritiserande konstprojekt, som provocerat både den ena och den andra. Däribland Marklund visar det sig. Varför förvånar det mig inte?


Filmen jag såg var förresten ”Precious” och den var väldigt gripande och bra. Glöm inte att läsa boken.

Inga kommentarer: