onsdag 10 februari 2010

Hjälp mig välja...

Jag åker på en veckas semester om åtta dagar och behöver strandlektyr. Här är en bråkdel av de olästa böcker jag har stående i hyllan: Av dessa tolv ska sex med, men vilka? Det är upp till er! Vilka har ni läst? Vilka var bra? Vilka orkar man läsa på en strand? Bestäm åt mig.

Så här går mina tankar, om ni undrar.
"Sorgesång" av Husvedt - jag tyckte mycket om "What I loved", men är denna lika bra?

"Maken" av Sundström - är inne i en Gun-Brittperiod helt plötsligt och vore kul att avsluta lästrion med hennes mest rosade roman

"1222 över havet" av Anne Holt - den här ska tydligen ha ett märkligt slut, men jag vill läsa åtminstone en skräpdeckare på semestern

"Bunny Munroes död" av Nick Cave - prisad (och kort, vilket är ett plus i sammanhanget) roman
. Jag har sist av alla upptäckt hur fantastiskt bra hans musik är, vill inte vara sist även när det gäller hans böcker...

"Snömannen" av Jo Nesbö - senaste Harry Hole-deckaren, en bokserie som bara blev sämre och sämre tycker jag. Är trots det attraherad av tanken på att läsa Nesbö igen.

"We have always lived in the castle" av SHirley Jackson - har jag haft med mig på x antal resor, men aldrig läst. Dags nu kanske?

"Poeten" av Connelly - har inte läst något av honom och "Poeten" har nyligen kommit i nytryck och ska ju vara bra

"Norrlands Akvavit" av Lindgren - ännu en kort roman jag hinner läsa under en dag på stranden. Fick Augustpris, så borde vara åtminstone läsvärd

"Piraten" av Joseph Conrad - inte hans mest kända verk, men efter att ha läst "Vi, de drunknade" av Carsten Jensen fick jag blodad tand. Vill läsa mer sjöfartsäventyr!

"Kunzelmann och Kunzelmann" av Vallgren - usch, Vallgren...

"Vredens druvor" av Steinbeck - har nyligen kommit i nytryck och det vore härligt att ha läst denna. Dock tjock.

"Bakakaj" av Gombrowicz - novellsamling av författare jag är nyfiken på

Som sagt, tolv ska bli sex. Hjälp mig nu, gott folk.


PS. Beslutet om faktisk nedpackning är ärligt talat inte helt upp till er, mina sju läsare, utan jag kommer antagligen bestämma själv i slutändan. Men alla kommentarer och råd uppskattas. DS.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lägger min röst på "Bunny Monroe" och "We have always lived in the castle" av det enkla skälet att de böckerna vill jag själv gärna läsa. De verkar sjukt bra, båda två.

"Kunzelmann & Kunzelmann" lägger jag in en varning för istället. Visst är det tjock och ger säkert många timmars strandläsning, men gillar man inte Vallgren innan man läser den så gör man garanterat inte det efteråt heller.

Vettets väktare sa...

Alldeles utmärkta val. De två ligger helt klart bra till.

När det gäller Vallgren, så måste jag erkänna att jag inte läst något av honom. Inte ens "Den vidunderliga kärlekens historia". Men han verkar ju så jobbig som person...

Linnea sa...

Jag har inte läst någon av böckerna, men själv känner jag mig mest sugen på att läsa Vredens druvor, Kunzelmann och Kunzelmann och Norrlands akvavit! :)

Ingrid sa...

Jag tycker att du ska ta med dig "Vredens druvor".

Vettets väktare sa...

All right, där har vi två röster på Steinbeck. Han närmar sig resväskan.

Tack Ingrid och Linnéa!

Carina (Bokbiten) sa...

Jag röstar på Kunzelmann & Kunzelmann och 1222 över havet. Båda är perfekta semesterböcker och finns recenserade på min blogg.

Anonym sa...

Självklart måste Vredens druvor med om du inte läst Steinbeck, lite amerikansk depressions historia. Ta med Connelly också, lite Lehane över honom.

Vettets väktare sa...

Anonym - Det blir tre röster på Steinbeck! Avgjort. Och Connelly åker nog med han också.

Carina - Äntligen en röst på 1222, som jag har ställt in mig på att slappa med. Vallgren är jag fortfarande osäker på, hur många röster den än får. Vi får se...

PS. Jag är mitt uppe i hemtenta och bostadsflytt, därför ligger jag lågt med bloggand just nu. Återkommer så snart jag hinner. DS.