fredag 26 mars 2010

Ugly titlar, Martin Jern

Martin Jern heter en begåvad skribent som ligger bakom manus till filmerna "Fjorton suger" och "Du & Jag" och boken "Så värt". "Fjorton suger" såg jag på video för några år sedan och den är så himla bra. Den kom samtidigt som hemska "Hip hip hora" och behandlade liknande ämnen, så den försvann i uppmärksamheten den undermåliga filmen (och tråkiga Amanda Renberg) fick. Synd. Men kanske ligger en del av skulden på titeln. "Fjorton suger", vad betyder det egentligen? Vad är det för titel? Martin Jerns andra filmtitel är inte mycket bättre: "Du & Jag". Kan det bli mer anonymt? Hur många filmer med den titeln finns det inte? Sist, titeln på hans bok: "Så värt". Jag förstår inte den titeln heller. Orden ligger fel i munnen. Jag tror inte jag kommer kunna säga titeln på ett normalt sätt när jag ska rekommendera den i bokhandeln. För det vill jag, jag läste den häromkvällen och den var svinbra. En trovärdig ungdomsskildring, med subtilt berättande som lämnar mycket kvar till läsaren att begrunda och grunna över. Precis som "Fjorton suger". Men Martin, jobba med titlarna! Det här funkar ju inte. Här är några exempel på bra titlar du kan lära dig av: "PS. Sista sommaren", "Ha ett underbart liv" och "Svart Lucia". Exempelvis.

Men läs boken ändå. Den är grym.

Inga kommentarer: