onsdag 17 mars 2010

Tips sökes: Bokaffärer i Paris

Var ska jag börja? Jag ber om ursäkt för att bloggen varit så negligerad, men jag har inte haft internet sedan jag kom hem från semestern. Jag flyttade nämligen precis innan jag for och hann inte styra upp allt. Nätet är fortfarande inte igång dessvärre, så jag får se när bloggandet får fart igen. Nu ska jag dessutom ut och fara återigen. Till Paris. Är det någon som besökt staden och kan tipsa om fina bokaffärer eller andra litterära/kulturella höjdare jag inte får missa? Jag kan ingen franska, så letar främst efter butiker med stort engelskt utbud.Evigt tacksam om någon har lust att vägleda mig.

Några ord om böcker jag läst sedan sist:
"Sherlock Holmes versus Professor Moriarty" är utgiven av favoriterna på Bakhåll och samlar åtta av detektivens bästa äventyr. Då jag inte har läst Holmes-berättelserna sedan jag var liten, så värmde jag upp inför den nya filmen (som visade sig vara vedervärdig) med denna samling.
Saker jag inte var beredd på:
- Den öppna diskussionen kring Holmes knarkmissbruk
- Att Holmes var en sådan lustigkurre, idel spex och skämt från den karlen
- Hur mycket jag skulle uppskatta läsningen
----------------------------------------------------------------------------
"Darkly Dreaming Dexter" av Jeff Lindsay skiljer sig på flera punkter från HBO:s TV-serie som bygger på böckerna, men var läsvärd och rolig. Lindsay verkar besatt av alliterationer. Inte bara heter följande böcker "Dearkly Devoted Dexter", "Dexter in the Dark" och "Dexter by Design", språket är även proppat med samma ordlek. Dexter går ständigt omkring och tänker saker som "Little old me: deliciously damaged Dexter" och "I'm such an idiot: Dexter the drooling drone". (obs. påhittade citat, boken är utlånad) Festligt!

5 kommentarer:

Helén (semwa_kwa) sa...

Missa då för all del inte:
http://shakespeareandcompany.com/

Hälsningar,
Helén

Aidaho sa...

jag håller då med Helén, fantastisk bokaffär med bra utbud, mysig katt och en fin stämpel (kom ihåg att be om stämpel när du handlar, blir ett fint minne) sen finns det village voice http://www.villagevoicebookshop.com/ och mer traditionell, men ändå sevärd, WH Smith http://www.whsmith.fr/indexE.htm och the red wheelbarrow http://www.theredwheelbarrow.com/bookstore/Welcome.html

Vettets väktare sa...

Helen - ser väldigt schyst ut det där. Det är klart att ni på fina sekwa har bäst koll på Frankrike! (kolla in deras utgivning, frankofiler!)

Aidaho - tack så väldigt mycket för alla tips. Grymt peppande.

Hälsporren sa...

Nu känner jag mig som en totalt obildad människa som inte visste att Dexter byggde på böcker... Nu måste jag ju läsa dem. Älskar tv-serien. Då borde man älska böckerna också.

Rebecca sa...

San Fransisco Book Company är en bra bokhandel!

www.sanfranciscobooksparis.com
17 Rue Monsieur le Prince, Paris

The Wheel barrow är finfin, liksom Shakespeare.

Vill även rekommendera denna:
Abbey Bookshop, det är en kanadensisk bokhandel. Ligger väldigt nära Shakespeares. Address: 29, rue de la Parcheminerie

Gillar du konstböcker så måste du gå till Ofr. Kolla här: http://paris.unlike.net/locations/301430-Ofr-Librairie-Galerie

Trivsam resa!