söndag 30 augusti 2009

En helgenkät

Bloggen Fiktionista har lagt ut en helgenkät till alla bakfulla bloggare. Tacksamt! Men svåra frågor, jag vet inte om mina svar blev särskilt bra.


Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt.

- Detta omslag sammanfattar bokens kärna väldigt fint och så gillar jag serietidningsestetiken mycket.

Vad skulle titeln vara till din egen självbiografi?

”Än kan gubben!”. Jag vet inte varför.


Om du fick bjuda hem valfri författare i ett dygn, vem hade du bjudit och vad hade ni gjort under dygnet?

Alan Moore och jag kunde nog fylla några timmar med att diskutera Zack Snyders inkompetens. Sen skulle Alan bli arg och lämna mig.Skönt egentligen, jag menar, ett helt dygn med en främling, vem orkar det?


Hur ser din läsritual ut (hur förbereder du din lässtund)?

Jag har ingen direkt, jag bara läser när och där jag kommer åt.


Föredrar du färdiga/definitiva slut eller öppna slut? Varför?

Det spelar ingen roll, så länge det finns ett ordentligt och uttänkt slut. Ogillar när böcker bara puttrar ut i ett intet, I need closure.


Vilken bok hoppas du blir film, och vem ska i så fall regissera filmen?

Nyinspelning av ”Bröderna Lejonhjärta” av Lukas Moodysson. Make it happen, SF!



Infoga en sångtext som du gillar och musikvideon om du kan hitta den på t.ex. YouTube.

Vi struntar i sångtexten, men här är den bästa videon & låten n å g o n s i n.



Nämn en rolig litteraturrelaterad internetsida som du brukar vara inne på (helst något annat än en bokblogg).

Aint It Cool News handlar ju ofta om böcker som blir film, så det får bli mitt val.


Hur många böcker läser du i genomsnitt på ett år?

Tja, vad kan man tro? 60 kanske? Men då är det många tunna böcker och deckare som jag formligen kastar mig igenom.

5 kommentarer:

Fiktionista sa...

Vad kul att läsa dina svar! Skönt att jag inte verkar vara den enda som var på kräftskiva i går (i alla fall inte av din inledning att döma)

Det verkar vara många bokbloggare som gillar Kate Bush! Jag ska kolla internetsidan som du har tipsat om.
Tror du inte att Moore hade hållit med dig om Snyders inkompetens?

Vettets väktare sa...

Jo, Moore hade hållit med mig, men jag skulle råka trampa på någon annan öm tå. Säga att jag gillade V for Vendetta-filmen eller liknande.

Bra initiativ med helgenkät! Tack tack! Men har du svarat på frågorna någonstans?

PS. Inte kräftskiva, men födelsedagsfest...

Fiktionista sa...

Jag har inte svarat på enkäten än men ska göra det i kväll.

Ha ha, jag fyllde år i går så det var kombinerad kräftis/födelsedagsfest...

snowflake sa...

Ah! Hur kan jag ha lyssnat på låten hundratals gånger men aldrig sett videon? Nu är det åtgärdat, tack ska du ha.

Vettets väktare sa...

Visst är videon fantastisk? Den där dansen är så inspirerande, jag har länge försökt lära mig hela. Det var svårt, men nu sitter den i muskelminnet.