onsdag 11 augusti 2010

Tveksam satsning


Apropå Joyce Carol Oates och hennes bok "Blonde" så har Bonnier börjat med klistermärken på en del av sina pocketböcker där författare och andra kändisar uttalar sig om sina favoritböcker (dvs. den bok som klistermärket sitter på). På "Blonde" finns ett meddelande från... Fredrik och Filip. Rätt otippat. De skriver:

"Längre in i en mosad hjärna än så här kan ingen författare ta dig."

Alltså, jag blir provocerad av denna lapp och vill helst riva bort den. Den är himla fånig. Och omslaget är så fint, det blir ju helt förstört. Vem tror de blir intresserad av boken på grund av detta märke och den texten? Filip och Fredrik och Oates? Denna mix förvånar. Ibland förstår jag ingenting. Överreagerar jag nu igen?

8 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Jag tycker det verkar vara en bra idé. Men att Fredrik & Filip tipsar om den är underligt. Fredrik & Filips fans kommer ju aldrig att plocka upp Blonde ändå och läsa att de gillar den. Och de som inte gillar Fredrik & Filip och plockar upp Blonde blir kanske misstänksamma och lägger den ifrån sig igen.

Men jag gillar alla sätt att tipsa om böcker även om en hyllkantspratare hade varit att föredra för att inte pajja omslaget.

Vettets väktare sa...

Ja precis! Det känns lite klumpigt på nåt sätt. Och där finns ju redan ett citat på omslaget, ett välformulerat från från Göran Hägg.

Anna S (Bokstävlarna) sa...

Men va? Det här låter ju bara... bisarrt, faktiskt. Jag gillar blurbar på omslag, men att smälla upp ett klistermärke mitt på boken känns ju bara klumpigt, precis som du skriver.

Anonym sa...

Klistermärke känns som ett helgerån.

Ge mig hellre ett bokmärke eller LOVA att klistermärket glider bort lätt och fint utan att lämna märken.

enligt O sa...

Bisarrt var ordet och rätt fult med klistermärken på omslaget dessutom. Bra bok dock, mosad hjärna eller ej.

Vixxtoria sa...

Jag är i tydlig minoritet här, men jag tycker faktiskt att det var riktigt kul! (Fast samtidigt förstås enormt respektlöst, både mot JCO och Marilyn och mot alla F&F-fans.) *fniss*

Nu ska jag ut och spana. Kanske har Jan Guillou skrivit nån trevlig blurb (eller vad det heter) till Kattis Ahlströms magasin.

Vettets väktare sa...

Hehe!

Marcus sa...

Mitt största problem med klisterlappen är att den ju var så ful. Ljusblå med vit, liten text? Svårläst, och inte särskilt iögonfallande. Nej, hem och träna, Bonnier!