tisdag 3 augusti 2010

Barndomsfavoriter


Jag var hos mina föräldrar i helgen och grävde i skåpen och hittade där ett gäng böcker jag var förtjust i som barn. Sedan tog jag foton på dem med min iPhone. Sedan lade jag över dem på min dator. Sedan lade jag upp dem på min blogg.




Någon som känner igen någon titel förutom Sundvall, Svedelid och Gripe? Ofta är det himla intressant att höra vilka böcker vänner och bekanta lästa som barn. Ibland har det påverkat sinne och smak mer än man tror.

Jag minns att jag blev förvånad när jag förstod att inte alla i min klass läste samma böcker som jag. Visst delade man på Sune och Bert-böckerna, men utöver dessa kunde det skilja sig rejält. Jag hade drömmar om att starta ett eget bibliotek med mina böcker. Önskedrömmen var, av någon anledning, att någon skulle komma in och fråga om Bartolomeus och spöket, och jag skulle ba "Självklart!" och ta ned den från hyllan. Hände aldrig.

Vad sade ni att ni ville, sade ni?, Titta närmare på monstren från Elidor? Det går bra.


Jag hör mina ord från tidigare eka i era huvuden: "
Ibland har det påverkat sinne och smak mer än man tror". Om jag ska vara ärlig är det möjligt att även min knoppande sexualitet fick sig en törn av denna hemsökande bild från barndomen...

10 kommentarer:

Grodlår sa...

Ja jag läste Sju timmar till midnatt också! Vad roligt att se den. Numera går jag alltid tll barnbokshyllan på loppisar/antikvariat för att kunna hitta några guldkorn från min barndom.

Stringhyllan sa...

Och här ä den rätta adressen till min blogg: http://stringhyllan.blogspot.com

Vettets väktare sa...

Ja det gör jag också ibland. Det är kul. Din blogg verkar lovande! Lycka till!

Anna S (Bokstävlarna) sa...

Alltså, jag skulle nog inte ha känt igen enbart titlarna, men omslagen minns jag in i detalj! Har ägt alla de här böckerna utom Michel Ende-boken (även om jag misstänker att jag har läst den, var väldigt förtjust i hans andra böcker). det där Elidor-omslaget minns jag bestämt att jag ritade av flera gånger också, vilket inte är så konstigt med tanke på hur monstren ser ut...

Vettets väktare sa...

Vad lustigt att du läste samma! Och ja, Elidor verkar vara ett helgalet ställe... Skulle vara kul att se mer gubbar därifrån alltså...

Marias bokliv sa...

Åh, Elidor har jag med ett annat omslag. Minns att jag var oerhört skeptisk när jag fick den i present men att jag läste om den många gånger när jag väl vågat mig på den..

Anna S (Bokstävlarna) sa...

Jag gissar på att vi kan vara i samma ålder och kanske ha varit med i samma bokklubbar? Tack vare min kära mor hade jag en synnerligen välfylld bokhylla redan som liten, så Min Elidor-besatthet är helt hennes förtjänst. :)

Mini sa...

Jag känner igen omslagen på de flesta! Mitt stora intresse som liten var biblioteket och jag lånade massor som jag läste. Mimmi-böckerna gillade jag särskilt mycket. Speciellt Kalla handen!

agnes sa...

hejsvejs, snubblade precis över din blogg och kände genast igen "Ingen vanlig häxa". Tyckte väldigt mkt om den, men minns inte alls idag vad den handlar om :/

Vettets väktare sa...

Vad kul att så många uppskattar omslagen! Tack för alla kommentarer.