onsdag 9 juni 2010

Sommarprojekt, uppdatering 1


Mitt läsprojekt i sommar är att läsa Vilhelm Mobergs Utvandrar-serie och sedan Jens Liljestrands doktorsavhandling "Mobergland" och hittills är jag ganska exakt halva vägen in i första boken: "Utvandrarna".

Den är fantastisk, faktiskt. Engagerande och rolig, spännande, här kan man verkligen prata om beroendeframkallande läsning. Berättartekniken växlar mellan kapitel, sidospår utforskas som sedan blir viktiga, sagor och skrönor vävs in i romanen, ja det är hypnotisk läsning helt enkelt. Jag är jätteglad att jag börjat läsa den.

Handlingen so far, i siffror: Kristina fött fem (5) barn, ett (1) har dött, samma antal (1) snoppar har blivit avskurna, skörden har slagit fel fyra (4) gånger och noll (0) gånger har Kristina sagt "Jag tyer icke mer, Karl Oskar", men den siffran lär ju stiga.

Jag ska ta paus mellan volymerna och läsa lite annat. Redan inplanerat är Anneli Jordahls "Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)", Jo Nesbös "Snömannen", Fabian Göranssons serieversion av Strindbergs "Inferno" (som jag ska läsa först i romanform) och så har jag tänkt att jag ska upptäcka poesin i sommar dessutom. Den grejen har stått på min "Att göra"-lista ganska länge nu.


På tal om poesi, här är en länk till en klasskamrat till till mig som skriver rätt härliga dikter. Ung, jättesnäll kille, så ge inga elaka kommentarer!!

4 kommentarer:

Helena sa...

Moberg borde och vill jag också ge mig i kast med. Jag har läst en bit in i första boken för länge sen och minns att jag tyckte om den.

Poesi är också en av de där småprojekten jag har i sommar. Har gått ut lite lugnt med Kristina Lugn som visat sig vara en bra dörröppnare.

Anonym sa...

Ett Moberg-relaterat tips:
Ola Holmbergs "Emigrant i moderniteten - Vilhelm Mobergs mansfantasier"
Den bok som fick mig att faktiskt vilja läsa Moberg för första gången någonsin, skriven av en av de mest bisarra och roliga personer jag någonsin har haft som lärare (när jag läste litteraturvetenskap).

Vettets väktare sa...

Kristina - ja, hos Lugn verkar vara ett bra ställe att starta. Har hört det tipset förut faktiskt. Jag har läst en hel del poesi, jag har bara inte lärt mig att ä l s k a den... Men jobbar som sagt på det.

Bokstävlarna - tack så mycket för tipset! Det låter som en kul bok!

Vettets väktare sa...

"Gäst hos väderleken", haha fyndigt!

Fina dikter. Fler haiku tack!