söndag 13 mars 2011

En ny grej... KLICKA!


Jag har en idé om "en ny grej" som jag vill pröva på bloggen, en idé som inkluderar er läsare i allra högsta grad. Jag skulle vilja att ni skickade in frågor till mig om litteratur, serier, bokhandeln eller jag vet inte, bokvärlden i stort. Så svarar jag efter bästa förmåga och på ett förhoppningsvis underhållande vis. Svårare än så behöver det inte vara. Den klassiska frågelådan helt enkelt.

Frågorna kan se ut hursomhelst. Fåniga eller seriösa, både går bra. Detaljerade eller öppna, vad som helst. Om en författares böcker eller hans utseende. Om böckers framsidor, titlar eller innehåll. Om Joseph Conrad eller Josef K. Om Spider Jerusalem eller Spider-Man. Svaren kan bli allt från några ord till essäer. Vi får se. Hörni, vilken grej va? Entusiasm, mina vänner! Ambition! Ära!

(Snälla, snälla, snälla, skicka in en fråga i kommentarfältet eller till min e-post, så att det blir någonting av mig!)

9 kommentarer:

agnes i Lund sa...

Här kommer en för mig angelägen fråga:
Hur stor betydelse har priset när du näthandlar? Kommer nischade nätboklådor som www.agnesilund.se att ha någon chans eller är det lika bra att lägga ner direkt. Med postens dyra portoavgifter är det nämligen omöjligt att konkurrera.

Presentsökande sa...

En vän till mig har nyligen börjat läsa utvandrarserien och blev överraskad av hur mycket hon gillade böckerna. Hon ville läsa dem för att ha läst dessa klassiker och hade en bild av att hon skulle behöva tvinga sig igenom dem. Nu fyller hon 25 år och det vore kul att ge henne en äldre klassiker som hon kan tycka lika mycket om. Vad ska jag ge henne?

Maria-Klara sa...

Om du fick välja en enda bok som skulle filmatiseras, eller filmatiseras om, vilken väljer du då?

Kafka på jobbet sa...

Jag undrar vilka åtgärder du anser behöver vidtagas för att stärka medvetenheten kring Verner von Heidenstams betydelsefulla livsverk?

Pomegranate sa...

Varenda gång jag är i en bokhandel med ett manligt biträde brukar jag gömma mig bakom en hylla, smygstirra och fundera på huruvida det är IB som står bakom disken. Min fråga är således: Var jobbar du?

Närå, skojar bara. Däremot skulle jag vilja veta om vad jag bör läsa när jag har läst Beasts of Burden (tack för det tipset!) och vill läsa ngt lika bra? Och så undrar jag hur det går med Bo Bergmans bok om Hjalmar Söderberg? Så att jag slipper läsa själv, lat som jag är.

Wilma sa...

Oj, tack. Man skulle kunna säga att jag befinner mig på en väldigt isolerad plats med föga tillgång till socialt umgänge eller böcker. Men jag har internet, och har således slaviskt börjat följa flertalet bokbloggar. Jippi, var min första tanke efter inträdet i denna bokblggosfär. Sen tänkte jag, som så många gånger förr: varför?

Varför litteratur? Är det konsten i orden? Att få ta del i en annan männskas liv? Är det för att en bok kan förändra? För att pennan är starkare än näven? För att en väl skriven text kan få någon att agera? Är den en kraft? Eller bara en verklighetsflykt?

Eller mer konkret, hur ser du på litteraturens roll i samhällsutvecklingen?

Oj, vad det lät väldigt pretentiöst! Men frågestälningen ovan är något jag saknat när jag knallat runt på mina bloggrundor. Att hela tiden liksom bara läsa massa recensioner när man(jo, jag) har fullt upp med att ta igen många av klassikerna blir efter ett tag inte så givande.

Mvh Wilma!

Frida sa...

Vilken författare har skrivit flest antal ord/sidor? Hur många är det? Hur mycket skrev/skriver hon/han i snitt per dag?

Jack sa...

Frida: Knausgård höll iaf ett bra tempo genom sitt mastodont-verk Min Kamp men antar det säkert finns längre böcker som skrivits snabbare, Balzac skrev en jävla massa han också.

min fråga: Vad finns det för skönlitterära berättelser kring Jesus liv? De som jag vet har gjort det bra är Kyrklund och Bulgakov, eller de kanske mer är har beskrivit pontius Pilatus liv, så jag är inte så snarstucken, men jag vill ha samma underhållande stil som de skrivit i!

Anonym sa...

På tal om snabbskrivande Knausgård: vad tycker du om Min Kamp? Och vad tycker du om att författaren presenteras som en snygging i media?