torsdag 21 oktober 2010

Stadsbibliotekets serieavdelning är...

...a bleeding disgrace! Inte nog med att serier aldrig tycks få en beständig placering i biblioteket (bibliotekarien såg sig förvirrat om när jag frågade, "Eh, där uppe är dom väl nuförtiden?" sade hon till slut och pekade osäkert upp på andra våningen), de är dessutom slarvigt och oinspirerat uppställda. Visst, de måste jobba alfabetiskt, vilket naturligtvis försvårar kreativ skyltning, men roligare än så här kan det väl se ut:


Dessutom, kom igen: en skralt fylld hylla och en vagn? När det publiceras så mycket kvalitetsserier just nu? Bättre kan ni, stadsbibblan. Visst finns Serieteket i närheten, men ni borde vara sinnebilden för det moderna storstadsbiblioteket.

Däremot har de just nu en fin serieutställning, Mus Mouse Maus, men varför inte skylta lite serie i samband? Me no understand.

5 kommentarer:

Fru E sa...

Ja, visst är det pinsamt. Serier är generellt sett en väldigt styvmoderligt behandlad genre på bibliotek, även på mitt. Kan tyvärr inte serier och tror ofta att det är där det brister. Har du varit på Serieteket? Det är en fröjd för serieälskare.. och oss andra som läser serier lite sporadiskt.

Vettets väktare sa...

Yes, serieteket är fantastiskt. Men alla bibliotek borde ha ett bra urval. Det behöver inte nödvändigtvis vara jättestort, men noga utvalda titlar, nya som gamla. Fråga på Serieteket, dom hjälper dig säkert att hitta fina titlar. Lycka till!

Ett uppdrag riktat till ALLA bibliotekarier, inte bara Fru E.

Magnus Axelsson sa...

Hade jag varit från Göteborg hade jag nog kallat Stadsbibliotekets agerande oserieöst. Men nu är jag inte från Götet, så jag låter bli.

Anonym sa...

Jag tycker tyvärr att Stadsbiblioteket behandlar flera genrer rätt styvmoderligt. Fantasy, sf och liknande brukar också gömmas undan någon trappa upp i sorgligt oinspirerade hyllor...

Sophie sa...

Kolla Medborgarplatsens bibliotek. Betydligt trevligare i alla fall...