lördag 18 september 2010

Era skolminnen in i min hjärna

Vågar man be om en tjänst? Det är ju så att jag studerar till lärare i svenska och engelska och om ungefär en månad ska jag ut på min första praktik. Under denna första period (fyra veckor) kommer jag främst hålla hand med min handledare, men också (om jag förstått det hela rätt) hålla i fem lektioner. Nu ber jag om era minnen från skolan, från inspirerande lärare, minnesvärda lektioner, intressanta uppgifter, kul upplägg, ja vad som helst egentligen som kan komma till användning för en nervös, oerfaren lärarstudent. Och inte bara inför denna första praktikperiod, jag tänker inför hela mitt kommande arbetsliv. Jag vet att det är mycket begärt, men om det är något särskilt som ploppar upp i era små huvuden, så är jag evigt tacksam om ni delar med er. Jag är sjukt nervig nämligen. Tack på förhand!

9 kommentarer:

Åsa (Kafka på jobbet) sa...

Men nu kan jag bara tänka på vad kul vi kunde ha om du var lärarkandidat på min skola. Jag har ju också svenska och engelska. Ungarna skulle få värsta chocken om det stod två töntiga lärare bakom katedern och hyllade böcker istället för en.

Mini sa...

Jag ska fundera på det under dagen och återkomma till dig!

Vettets väktare sa...

Åsa - vem kallar du töntig? :)

Mini - Uppskattas verkligen!

Åsa (Kafka på jobbet) sa...

Mig själv och dig. Det vet ju alla att lärare är töntiga. Och lärare som gillar att läsa är så töntiga att man inte kan titta på dem utan att rulla med ögonen.

Vettets väktare sa...

Haha! Nåt att se fram emot!

L. sa...

Vår svensklärasre tvingade oss att svära (med handen på hjärtat) på att aldrig kasta avrivet skrufs från kollegieblocken på golvet - det är ett fint minne! Han var full ett par gånger också, men det är inget jag rekommenderar. I övrigt var han fantastisk, men ingen man kan kopiera, tyvärr. En kompis till mig gjorde ett outplånligt intryck på en klass han vickade i en gång genom att börja lektionen med att köra armen genom fönstret och blöda ymnigt. Det kanske jag inte heller ska rekommendera. Annars är överraskningar bra - något de inte väntar sig. Det behöver ju inte vara så dramatiskt, det kan handla om att läsa eller skriva något de inte tror hör till skolan egentligen.

Vettets väktare sa...

Att överraska är ett bra tips! Tack så mycket. Det där med fylla på jobbet låter ju härligt, men kan sluta illa. Vi får se hur jag gör...

Tack igen!

Projekt p sa...

Oh, jag har en! På mellanstadiet sa jag av någon outgrundlig anledning att jag skulle ta livet av mig genom att stoppa en gaffel i eluttaget, då talade min träslöjdslärare om att det var bäst att hålla en hand i vattenkranen också, bäst effekt så att säga. Hur underhållande var inte han? Fast det var kanske inte ett tips direkt... Men onekligen en hint om att man kan komma undan med rätt mkt :)

Vettets väktare sa...

Överraska - check!
Ge självmordstips - check!