onsdag 12 maj 2010

X marks the nerd


I och med att min recension av Åsa Grennvalls nya serieroman ”Svinet” behöver snyggas till lite innan publicering (läs: skrivas), värmer jag upp med Lilla O:s Bokfrågornas ABC som nu kommit fram till alfabetets coolaste bokstav: X!


1. XXX avslutar brev med kyssar. Någon bokkyss du minns mer än någon annan?

– Jag skriver uppsats om Victoria Benedictssons ”Fru Marianne” just nu och varje gång jag läser om den och kommer till avsnittet då Pål kysser Marianne bakom örat blir jag så arg. ”Marianne”, vill jag ropa ”han är inte rätt för dig!” Tur att slutet är så bra.


2. Malcolm X tillhör de stora ledarna i världshistorien. Berätta om en bok som handlar om en eller flera ledare.

– Zombieserietidningen ”The Walking Dead” av Robert Kirkman, m.fl. är i sin renaste form en bild av vad ledarskap kan göra med en människa. Polisen Rick Grimes leder sin lilla grupp överlevare framåt i ett ödelagt USA, där zombies härjar fritt och varje dag är en kamp för överlevnad. Serien skildrar hur tungt ansvaret ligger på Ricks axlar och hur det tvingar honom att ge upp en del av sin mänsklighet och utföra hemska, hemska handlingar för att beskydda de sina. Läs!


3. Mina barn är så små att hemmet fortfarande är fritt från xbox eller någon annan spelkonsol. Trots detta (eller just därför) vill jag att du berättar vilken bok du skulle vilja göra om till spel för just xbox (för bokstavens skull då…)

– Här vill man ju komma på något riktigt coolt, men min hjärna har tiltat och det enda jag kan tänka på är en spelversion av Dennis Lehanes ”Shutter Island”, liksom first person shooter (kallas det väl?). Det vore något det.


4. Den som lider av xenofobi är rädd för det som är främmande. Främlingsfientlig med andra ord. Har du läst någon bra bok som handlar om detta?

– ”The Reluctant Fundamentalist” av Mohsin Hamid handlar om hur USA förändras efter elfte september 2001. Plötsligt riktas misstankar åt alla håll och en framgångsrik pakistansk utbytsstudent får uppleva landets mindre vackra sidor. Boken är välskriven, mycket intressant och läsvärd. Lägg en dag på denna Booker prize-nominerade roman – lätt värt!

1 kommentar:

Lilla O sa...

Shutter Island skulle nog kunna funka som spel. Gillade boken, vill gärna se filmen! Zombies är inte riktigt min grej, men kanske när det är dags för z?!